Prístup do kokpitu je zvonka takmer nemožný, je to tak od útokov na Dvojičky. Ani ten najlepší systém však neráta so zlým úmyslom.
Smie jeden pilot nechať druhého v kokpite? Ak nie, ako riešia bežné potreby?
Aj my piloti sme ľudia. Máme pitný režim a máme aj potreby. Kapitán opustil kabínu asi 40 minút po vzlete. Vyšetrovatelia budú zisťovať, či kapitánovi nebol do jeho nápoja vložený močopudný prostriedok. Ukazuje sa totiž, že kabínu opustil prakticky okamžite po tom, keď dosiahli letovú hladinu, teda keď podľa pravidiel mohol. Mohla to byť súčasť plánu pripravenej vraždy. Nechajme to na vyšetrovateľov.
Aký je prístup do kokpitu? Stačí, ak človek zvonka pozná kód, alebo potrebuje pomoc človeka vnútri?
Na základe opatrení po 11. septembri musí byť zabránený prístup do kokpitu z kabíny cestujúcich. V mnohých spoločnostiach je povinnosť, aby pre prípad odchodu jedného z pilotov do kabíny vstúpil člen palubného personálu. Toto opatrenie nie je zavedené pre prípad zákerného činu, akého sme boli svedkami. Je to opatrenie na privolanie pomoci a otvorenie dverí pre prípad straty vedomia zostávajúceho pilota.
Akými psychotestami prechádza pilot aeroliniek?
Ja sám som za 37 rokov pôsobenia v letectve absolvoval asi 50 psychologických testovaní. Základnú psychologickú previerku vykonáva letecký lekár každý rok. Ak je pochybnosť, pilot môže byť vyslaný na psychotest kedykoľvek. Dôvodom môže byť aj rozvod alebo smrť blízkeho. Pilot airbusu mal nalietaných iba niečo nad 600 letových hodín, čiže týmito previerkami musel prejsť za posledné roky minimálne dva až tri razy.