Druhý pilot havarovaného nemeckého airbusu Andreas Lubitz, ktorý je podozrivý zo spáchania tzv. rozšírenej samovraždy, sa pred osudným letom na webe informoval o formách a možnostiach realizácie samovraždy. Deň pred tragédiou hľadal na internete aj materiály o zabezpečovacom mechanizme dverí do kokpitu lietadiel.
Vo Francúzsku, kde lietadlo havarovalo, patrí vyšetrovanie do kompetencie prokuratúry v Marseille. Podľa düsseldorfskej prokuratúry sa údaje, ktoré o tom poskytujú jednoznačné dôkazy, našli pri vyhodnocovaní tabletu, zhabaného v düsseldorfskom byte druhého pilota, uviedla agentúra DPA.
Po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 boli dvere do kokpitu preventívne vo všetkých lietadlách upravené a zabezpečené tak, aby sa k pilotom bez ich autorizácie nemohli dostať teroristi alebo iné nepovolané osoby.
Práve to zabránilo kapitánovi stroja, ktorý opustil kokpit Airbusu A320 nemeckej spoločnosti Germanwings počas letu z Barcelony do Düsseldorfu, v návrate do pilotnej kabíny. Súčasťou bezpečnostných opatrení je totiž aj možnosť toho, kto sa nachádza v kokpite, zablokovať prístup napriek vloženiu bezpečnostných kódov. Dvere by sa aj tak otvorili, avšak až po ubehnutí istého času, ktorého dĺžka je v každej leteckej spoločnosti iná.
V tomto prípade sa kapitánovi včas nepodarilo dostať späť do kokpitu a zachrániť všetkých 150 ľudí vrátane druhého pilota. Nepomohlo mu ani použitie zrejme sekery, ktorá patrí k bezpečnostnému vybaveniu na palube.
Germanwings netušili o epizóde depresie
Nemecká letecká spoločnosť Germanwings vo štvrtok oznámila, že nevedela, že druhý pilot jej lietadla, ktoré sa minulý týždeň zrútilo vo francúzskych Alpách, trpel depresiami počas pilotného výcviku. Informovala o tom tlačová agentúra AP.
Nemecké aerolínie Lufthansa, materská spoločnosť nízkonákladovej spoločnosti Germanwings, v utorok 31. marca potvrdili, že pred šiestimi rokmi vedeli, že Lubitz mal ešte pred ukončením svojho letového výcviku epizódu "ťažkej depresie". Lufthansa však vyhlásila, že mladík odvtedy úspešne absolvoval všetky lekárske kontroly.
Hovorkyňa Germanwings, kde Lubitz začal pracovať v septembri 2013, vo štvrtok oznámila, že spoločnosť nevedela o jeho epizóde depresie v tom čase, keď o nej Lufthansa vedela.
Veľké nádeje s druhou čiernou skrinkou
Rôzne profily DNA sa podarilo identifikovať pri analýze častí tiel obetí z havarovaného nemeckého airbusu, čo však neznamená, že sa podarilo identifikovať všetkých 150 ľudí. V Marseille to dnes zdôraznil tamojší prokurátor Brice Robin.
Podľa jeho slov sa už začiatkom budúceho týždňa začne proces porovnávania nájdených vzoriek DNA so vzorkami DNA získanými od pozostalých. Brice Robin súčasne prisľúbil, že v prípade dosiahnutia zhody oboch vzoriek bude informovať rodinných príslušníkov každej obete, uviedla agentúra DPA. Prokuratúra uvoľní telesné pozostatky až po ukončení procesu identifikácie všetkých mŕtvych, dodal Robin.
Údaje z druhej čiernej skrinky Airbusu A320 nemeckej spoločnosti Germanwings, ktoré našla príslušníčka francúzskej polície na mieste pádu stroja po viac ako týždňovom pátraní až dnes, sa zrejme podarí vyhodnotiť. Stav čiernej skrinky na to poskytuje nádej, uviedol prokurátor. Podľa neho bola zásadná časť skrinky, ktorej obal sa našiel už skôr, zasypaná.
Obsah druhej čiernej skrinky s technickými údajmi o lietadle a samotnom lete poputuje do parížskeho sídla francúzskeho úradu pre vyšetrovanie leteckých nešťastí BEA, kde vyhodnocovali pred viac ako týždňom aj prvú čiernu skrinku.