Autá zo Slovenska boli napríklad vlani najobľúbenejšie v Česku, železo a oceľ sa zase najviac vyvážalo do Maďarska. Ukázala to aktuálna analýza Inštitútu finančnej politiky pri Ministerstve financií (MF) SR. "Presadzovanie sa slovenských firiem na zahraničných trhoch je výrazne ovplyvnené geografickou blízkosťou, a to platí pri polotovaroch a v menšej miere i pri konečných výrobkoch," skonštatovalo IFP.
Okrem susedných krajín majú slovenskí exportéri trhové podiely aj v krajinách juhovýchodnej Európy, akými sú Chorvátsko, Slovinsko, Rumunsko a Bulharsko, ale aj Nemecko. V západnej, južnej a severnej Európe tvoria slovenské tovary podľa IFP menej ako 1 % dovozov. Inštitút sa vo svojej analýze sústredil na tri najdôležitejšie odvetvia, a to na automobilový, hutnícky a elektrotechnický priemysel a v rámci nich na položky, ktorých objem exportu vlani presiahol miliardu eur. V rámci automobilového priemyslu medzi najväčšie vývozné artikle patria samotné automobily, karosérie, ale aj súčiastky.
"Do EÚ smerovali vlani viac ako dve tretiny automobilov. Významný podiel tvorí aj vývoz do Číny, USA a Ruska," uviedlo IFP s tým, že Rusko a Čína v minulosti tvorili ešte väčší podiel na exporte, no v dôsledku prepadu ruskej ekonomiky a spomaľovania v Ázii sa objem exportov do týchto krajín vlani znížil. "Trhový podiel v tomto odvetví v poslednom období v EÚ klesá, čo znamená, že automobilky strácajú pozíciu na trhoch," skonštatoval IFP.
Podľa inštitútu však minuloročná stagnácia súvisí aj s obmedzenou schopnosťou výrobcov pokryť dopyt po autách, došlo aj k obmedzeniu výroby v automobilkách pre modernizáciu a zmenu modelových liniek a produkcia áut sa nachádza blízko kapacitného stropu. "V absolútnych číslach sa najviac automobilov vyviezlo do Nemecka, Británie a Francúzska, autá zo Slovenska sú najobľúbenejšie v Česku, kde malo Slovensko vlani najväčší trhový podiel, prekvapujúco nasledované Dánskom," uviedlo IFP.
Do Nemecka sa zase vyváža najviac súčiastok, karosérií a príslušenstva do áut. "Až 42 % exportu častí a príslušenstva smeruje do Nemecka, 48 % do zvyšku Európy. Z mimoeurópskych krajín je významným exportným trhom len Rusko," vyčíslil IFP.
Elektrotechnický priemysel vyrába televízory pre celú Európu. Ako vyplýva z analýzy IFP, najviac televízorov sa vyváža do Nemecka, Holandska a Veľkej Británie. "Televízory patria k najlepšie sa presadzujúcim výrobkom na európskych trhoch, pričom v krajinách ako Lotyšsko, Rakúsko, Chorvátsko trhový podiel prekračuje jednu tretinu, teda približne každý tretí dovezený televízor pochádza zo Slovenska," skonštatoval IFP.
Ako ďalej ukázala analýza, viac ako polovica železa a ocele zo Slovenska končí v krajinách V3, teda v Česku, Maďarsku a Poľsku. Export železa a ocele tvorí pritom 4,7 % z celkového exportu. Najvýznamnejšie trhové podiely dosahujú slovenskí výrobcovia v Maďarsku a Česku, kde takmer pätina dovezenej ocele pochádza zo Slovenska. "Slovenským hutníkom sa ešte darí do určitej miery presadzovať v susednom Poľsku a Rakúsku, ako aj v Rumunsku a Slovinsku.
V krajinách V3, ktoré sú kľúčovým trhom pre toto odvetvie, trhový podiel klesal až do polovice roka 2014. V ČR a Poľsku sa však podarilo stratu zastaviť a v Maďarsku trhový podiel dokonca začal opäť rásť," priblížil IFP. V celej únii je trhový podiel dlhodobo stabilný a v posledných mesiacoch vykazuje podľa inštitútu mierny nárast nad úroveň 2,5 %.
Čo sa týka exportu výrobkov zo železa a ocele, tak najviac železných výrobkov smeruje opäť do Nemecka a susediacich krajín. "V susedných krajinách, najmä v Česku, sa výrobky zo železa a ocele presadzujú najviac, avšak ich trhové podiely sú nižšie ako pri materiáloch," dodal IFP.