O tom, kto do nej chodí a čo sa vnútri odohráva, kolujú medzi susedmi stavby doslova legendy. Pri budove v mestskej časti Ružinov sa každý piatok schádzajú takmer dve stovky moslimov, medzi ktorými nechýbajú ani zahalené Slovenky či celé rodiny s deťmi. Najvyšší duchovný mešity sa po prvý raz rozhodol pustiť do útrob budovy reportéra Nového Času v čase, keď podľa čerstvo zverejnenej americkej štúdie počet veriacich moslimov v celom svete stúpa. Podľa neho je islamské právo šaría najdokonalejším systémom pre akúkoľvek spoločnosť vrátane Slovenska. Budú sa moslimovia snažiť ho zaviesť aj u nás?
Bratislavská mešita
Na Slovensku existuje iba jediná mešita vo vlastníctve moslimov. Okrem modlitební oddelených pre mužov a ženy sa v nej nachádzajú rovnako oddelené umyvárne s toaletami. Veriaci sa pred modlitbami, ktorých je päť za deň, musia umyť. Až takmer 200 moslimov chodí na piatkovú modlitbu a kázanie. Okrem modlitieb poskytuje mešita vzdelávanie o islame, prednášky a lekcie. Na Slovensku je viac konvertovaných moslimiek ako moslimov.
Lavice, vešiaky na kabáty, stoly, stoličky, kuchyňa a detský kútik. Vnútro jedinej mešity na Slovensku, ktorá je vo výlučnom vlastníctve moslimov, sa na prvý pohľad od interiérov iných rodinných domov veľmi neodlišuje. Na tomto mieste v Bratislave sa už tri roky schádzajú moslimovia z celého Slovenska, ale aj z okolitých štátov. Samer Shehadeh (31), ktorý sa narodil v Prahe, je hlavným duchovným a jeho názor na islam je jednoznačný. „Ak vezmete islamské právo šariá ako celok a aplikujete ho v spoločnosti, som presvedčený, že je to najlepší poriadok pre akúkoľvek spoločnosť, aj Slovensko. Šariá určujte všetko, začínajúc tým, ako má vláda riadiť štát, a končiac tým, ako má človek vykonať osobnú potrebu na toalete,“ tvrdí Samer s tým, že poukazovanie na trestné časti šaríe, ako napríklad ukameňovanie, je iba vytrhávaním jeho obsahu z kontextu.
Mešita v nenápadnom rodinnom dome nemá dodnes oficiálny status. Dôvodom je, že moslimov je na Slovensku málo, preto nie sú registrovanou cirkvou. Napriek tomu v tom ich veriaci žiadny problém nevidia. V jej útrobách sa nachádzajú dve modlitebne. Na obrovskom priestore, do ktorého by sa zmestili aj dva štandardné byty, sa modlia každý deň. V rozľahlej miestnosti nechýba digitálny časovač piatich denných modlitieb. Na prízemí je kuchyňa, ktorá ponúka povolené jedlo, hlavne kuracinu. Deťom sú určený detský kútik a záhrada za domom.
Slovenské moslimky
Jediným náznakom, že ide o mešitu, je tabuľa, ktorá posiela ženy a mužov do oddelených miestností. Modliť sa nemôžu spoločne. Samer vedie denne päť pravidelných modlitieb. Najviac, až takmer 200 moslimov, prichádza do budovy každý piatok. Medzi nimi je aj veľa Sloveniek, ktoré konvertovali na islam a rozhodli sa chodiť iba so zahalenou hlavou. „Západ sa snaží vymazať všetky rozdiely medzi ženou a mužom a tvrdí, že žena je s mužom rovnocenná. Islam na druhej strane učí, že muž je muž a žena je žena, nikto nie je lepší ako druhý,“ povedal Samer, ktorý v islamskom náboženstve nevidí žiadne utláčanie príslušníčok nežného pohlavia. Podľa neho je napríklad zákaz šoferóvania pre ženy v Saudskej Arábii kultúra ich krajiny, ktorá si to jednoducho vyžaduje.
Keďže na Slovensku žije menej moslimov ako v okolitých krajinách, ich práva sú obmedzené. Zároveň u nás preto nečelia otvoreným útokom. Ľudia si o nich väčšinou len šepkajú.
Podľa odhadov máme na našom území okolo 5-tisíc moslimov. Niekoľko stoviek Slovákov, väčšinou žien, na islam konvertovalo. Zdržiavajú sa na západnom Slovensku. Neporovnateľná situácia je v Česku, kde miestni obyvatelia organizujú proti islamu hromadné protesty. „Islam na Slovensku nie je oficiálne uznaný. Nejaká moslimská organizácia musí dostať najprv prvý stupeň registrácie, potom by toto miesto mohlo byť oficiálnou mešitou. Môžeme aj zbierať podpisy, ale aj tak je naša budova mešitou pre všetkých moslimov, ktorí sem chodia,“ uzavrel Samer. Podľa výskumov a štatistík sa však dá predpokladať, že počet vyznávačov islamu bude geometrickým radom stúpať aj u nás.
A čo vraví Samer na útoky islamistov, pri ktorých zomierajú stovky ľudí, vo svete? „Je to doslova šikana zo strany Západu ako napríklad provokatívne karikatúry. Keď niekto z moslimov zareaguje zle a neprimerane, potom sa Západ diví a hovorí, že moslimovia sú teroristi. Útoky odsudzujeme,“ vysvetlil najvyšší duchovný z bratislavskej mešity.
Duchovný vodca
Samer Shehadeh (31) sa narodil v Prahe rodičom pochádzajúcim z Palestíny. Okrem českej školy navštevoval aj líbyjskú a vysokoškolské štúdium absolvoval v Jordánsku a Saudskej Arábii, kde sa venoval islamskému právu šaría. Po návrate do Prahy tam pôsobil ako najvyšší duchovný imám a rovnakú funkciu prišiel vykonávať do Bratislavy pred pár mesiacmi. Jeho úlohou je viesť modlitby a prednášať.
Bratislavská mešita
Na Slovensku existuje iba jediná mešita vo vlastníctve moslimov. Okrem modlitební oddelených pre mužov a ženy sa v nej nachádzajú rovnako oddelené umyvárne s toaletami. Veriaci sa pred modlitbami, ktorých je päť za deň, musia umyť. Až takmer 200 moslimov chodí na piatkovú modlitbu a kázanie. Okrem modlitieb poskytuje mešita vzdelávanie o islame, prednášky a lekcie. Na Slovensku je viac konvertovaných moslimiek ako moslimov.