Podľa neho by Dopravný podnik dostal dotáciu skrátenú o 3,5 milióna €. A to je deficit, ktorý by verejnú dopravu v hlavnom meste položil na lopatky!
Kým v minulom rozpočtovom období dostal mestský podnik dotáciu 61 miliónov €, teraz je príspevok mesta nižší o 3,5 milióna. Takéto dramatické zníženie dotácie na prevádzkové potreby bude mať negatívny vplyv nielen na zamestnancov DPB, ale aj na cestujúcu verejnosť. Zhodli sa na tom predsedovia všetkých troch odborových organizácií pôsobiacich pri Dopravnom podniku. „Vedenie mesta požaduje od podniku zachovanie rovnakého objemu výkonov ako v minulom roku bez akejkoľvek redukcie vozokilometrov. To je nereálne. Museli by sme prepúšťať zamestnancov alebo im znížiť mzdy,“ povedal predseda odborového zväzu vodičov Ján Mikulič.
Odborári sa s primátorom Ivom Nesrovnalom stretli na konci marca hneď dvakrát, ale k dohode neprišlo. „Krátená dotácia sa prejaví na zamestnancoch. Od nespokojnosti už potom nie je ďaleko k štrajku vodičov, čím vzápätí utrpí aj cestujúca verejnosť,“ povedal Mikulič. „Ak by takýto scenár nastal, čo je veľmi pravdepodobné, primátor by nedokázal naplniť svoje predvolebné sľuby, v ktorých občanom sľuboval kvalitnú a plynulú mestskú hromadnú dopravu,“ dodal Mikulič.
Magistrát má pritom s Dopravným podnikom uzatvorenú rámcovú zmluvu, podľa ktorej nemôže mesto znižovať vozokilometre. Zmluva je navyše naviazaná na čerpanie eurofondov. „Nechceme od mesta viac, len za objednanú a vykonanú prácu spravodlivú dotáciu,“ uviedol ďalší predseda odborov Július Orbán. Primátor Ivo Nesrovnal si na základe informácií z tlačovej konferencie odborárov predvolal v utorok poobede riaditeľa mestského podniku Ľubomíra Belfiho a vydal pokyn, aby neboli prepúšťaní zamestnanci a znižované mzdy, keďže na to nie je dôvod. Nezodpovedanou je otázka, v akej položke bude podnik šetriť. Podľa odborárov je stav kritický. Spoliehajú sa už len na to, s akým hromadným pozmeňovacím návrhom k rozpočtu prídu poslanecké kluby na zajtrajšie mimoriadne rokovanie zastupiteľstva.
Čo na to primátor?
Ivo Nesrovnal:
„Dopravný podnik v súčasnosti hospodári každý mesiac s rovnakým objemom financií ako minulý rok a po vykonaní kontroly dostane od mesta presne toľko peňazí, koľko potrebuje na zabezpečenie všetkých potrebných služieb pre Bratislavčanov. Mestské podniky sú tu pre nich. Bratislavu zachráni už iba poriadok vo financiách. Základom ozdravenia je preto zaviesť jasné pravidlá do práce magistrátu a presne spoznať, ako hospodária mestské podniky.“
Čo hrozí pri skrátení dotácie pre DPB?
- zníženie miezd zamestnancov
- prepúšťanie zamestnancov
- ohrozenie pravidelnej údržby dopravných prostriedkov MHD
- zvyšovanie cien cestovných lístkov
- rušenie niektorých liniek MHD
- štrajk vodičov MHD