Nový Čas zisťoval, aké majú pocity majitelia firiem a drobní živnostníci, keď si čítajú o osudoch obetí Váhostavu. Idú do protiútoku! Obrovská vlna kritiky donútila spoločnosť Váhostav spustiť internetový portál mrzinasto.sk, kde chce ponúkať pravdivé informácie o reštrukturalizácii. Vždy vraj tvrdili, že k svojim záväzkom pristupujú zodpovedne a preto považujú za dôležité, aby sa veritelia mohli informovať na ich stránkach, kde „veritelia nájdu zaručene korektné správy“.
Nové informácie však neponúkajú. Objasňujú zatiaľ základné pojmy o reštrukturalizácii a ubezpečujú, že všetko, čo je v súčasnosti rozpracované dostavajú načas. Odborníčka na marketing Simona Bubánová si myslí, že podstatu veci to nerieši, ale buduje to pozitívne body smerom k dodávateľom. „Bude však aj časť populácie, ktorá to bude vnímať ako kvázi výsmech mocných. Rozhodli sa použiť nástroj PR a ten môže spôsobiť, že budú relativizovať problém. Myslím si však, že pre nich je to správny ťah,“ dodáva.
Otázky:
1. Čo cítite, keď v médiách čítate o obetiach kauzy Váhostav?
2. Ako vnímate z Vašej osobnej skúsenosti podmienky pre podnikanie na Slovensku?
3. Aké zmeny v zákonoch by ste privítali, aby sa Vašej firme darilo lepšie?
Fabio Bertoliny (48) Poprad
- Podniká na Slovensku od roku 1992. Začínal ako zlatník a dovozca zlatých šperkov. Dnes poniká v segmente HOREKA /hotel ,reštaurácia,katering/ Je v predsedníctve Talionsko-Slovenskej obchodnej komore.
1. Neprávosti sa dejú aj inde v Európe, ale na Slovensku majú veľký priestor na realizáciu a malý na potrestanie. Je to chyba aj v ľuďoch a podnikateľoch, že sa proti tomu tvrdo neohradia.
2. Ja osobne mám .tiež rôzne skúsenosti a zážitky s podnikaním na Slovensku. Podstatné je dať do podnikania srdce a všetko robiť poctivo. Výsledky sa dostavia, treba mať aj trpezlivosť.
3. Všetky problémy netreba zvaľovať len na vládu.Podnikatelia by sa mali viac združovať a spoločne presadzovať svoje požiadavky a názory.Nemusia to byť mega združenia, ale profesné spolky,ktoré vedia dávať najavo, čo ich trápi a ako to riešiť.
Ján Petráš (54), Bratislava, Firma: PPC TEAM plus, s. r. o.
- podniká v automobilovom priemysle, 45 za mestnancov
1. Nie je možné, aby firma ako Váhostav zrazu zistila, že nemá na vyplatenie faktúr. To muselo byť pripravené. Mne je to strašne ľúto a beriem to osobne, pretože dodávatelia Váhostavu sú aj naši klienti. My totiž obchodujeme z 90% s malými firmami. Všetky tieto negatívne obchodné prípady robia zlú náladu, ktorá brzdí celý biznis na Slovensku.
Zoltán Rácz (40), Šaľa Firma: Onlinestavba
- spojili kamenné obchody s internetovým portálom www.onlinestavba.sk.
1. Cítim sa nepríjemne, aj keď nie som obeťou Váhostavu, ale je mi ľúto týchto ľudí. Pre náš štát sú dôležitejšie zahraničné banky ako ľudia, ktorí tu žijú a pracujú. Som zvedavý, keby štátu odviedli 15% daní a argumentovali by, že musia platiť úver banke, či by to prešlo. Dobre sa podniká veľkým a nadnárodným spoločnostiam.
Andrej Šust (47), Vranov nad Topľou
- Jeho firma sa zaoberá stavebníctvom, gastronómiou a cestovným ruchom, 20 zamestnan cov
1. Váhostav je podľa mňa už dlhodobo účelový podvod. Koľko vlád už prešlo,
tento problém neriešili? Dávno mala byť táto spoločnosť zatvorená.
Ján Kubuš (37), Banská Bystrica, Firma: Euro-Mont Banská Bystrica
- Firma podniká v stavebníctve od roku 1998 a za mestnáva 10 ľudí.
1. Je to neuveriteľná tragédia pre všetky menšie firmy, ktorých sa to dotýka. Na druhej strane je to však vizitka súčasnej vlády.
Róbert Šarina (31), Veľký Krtíš, Firma: Deaf Kebab
- Predajne rýchle ho občerstvenia, momentálne zamestnávajú osem ľudí, z toho štyria sú nepočujúci.
1. Sledujem to a som z toho nešťastný. Je škoda, že ľudia, ktorým to urobili, museli zaplatiť štátu daň.
Mrzí ich to!
Obrovská vlna kritiky donútila spoločnosť Váhostav spustiť internetový portál mrzinasto.sk, kde chce ponúkať pravdivé informácie o reštrukturalizácii. Vždy vraj tvrdili, že k svojim záväzkom pristupujú zodpovedne, a preto považujú za dôležité, aby sa veritelia mohli informovať na ich stránkach, kde „veritelia nájdu zaručene korektné správy“. Nové informácie však neponúkajú. Objasňujú zatiaľ základné pojmy o reštrukturalizácii a ubezpečujú, že všetko, čo je v súčasnosti rozpracované, dostavajú načas.
Odborníčka na marketing Simona Bubánová si myslí, že podstatu veci to nerieši, ale buduje to pozitívne body smerom k Váhostavu. „Správajú sa podľa klasického krízového PR modelu komunikujú s verejnosťou, aby zvrátili negatívnu mienku. Časť ľudí to však bude vnímať ako kvázi výsmech mocných. Myslím si, že pre nich je to premyslený ťah,“ dodáva.