Podal dokonca niekoľko trestných oznámení, no na koho a za čo, povedať nechcel. Dlhých osem rokov stál na čele Váhostavu Ján Kato a o uzatvorených zmluvách na diaľnice, ktoré Váhostav nezvládal splácať, vedel. Ako v súčasnosti žije človek, ktorý dostal veriteľov na kolená? „Základným kameňom úrazu sú ceny diaľnic za minulej vlády. Nesúhlasím s tým, že v tom období ministerstvo nemohlo nič spraviť. Malo povinnosť preveriť, či je cena reálna, a odpoveď, keď riaditeľ povie, že áno, cena je reálna, to je pre mňa nedostačujúce,“ uviedol súčasný generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík.
Už v minulosti sa vyjadril, že firma bola podľa neho zle riadená. Na čele Váhostavu veľkopodnikateľa Juraja Širokého počas ôsmich rokov stál Ján Kato. Nový Čas sa človeka, ktorý podpísané zmluvy na diaľnice musel odsúhlasiť, snažil vypátrať. Podľa obchodného registra má bývať v obci Borinka neďaleko Bratislavy. Pri vile, kde si uvádza trvalé bydlisko, sme stretli susedu, ktorá nám potvrdila, že dom normálne obýva. Včera krátko popoludní nám nikto neotváral. Na dvore parkovalo len staršie auto VW Sharan s malackou ŠPZ.
Čo robí?
V obchodnom registri sa Katovo meno spomína vo funkcii konateľa vo firme A&R Consulting, ktorá sa má zaoberať aj radením podnikateľom. Na adrese, ktorú si uvádzajú, sme jeho spoločnosť nenašli. Sídli tam iná firma, ktorá sa zaoberá predajom a servisom motorových člnov. Kata podľa jednej zo zamestnankýň vraj poznajú len ako zákazníka a Katova firma má na adrese formálne zapísané sídlo.
Idealizovali sme projekty
Kato sa pred rokom vyjadril, že na diaľničných stavbách, ktoré vytendrovali v rokoch 2010 - 2011, dlhodobo vykazujú negatívny hospodársky výsledok. „Tieto straty kryjeme z vlastných zdrojov a výnosov iných stavieb. Svojich subdodávateľov platíme v rámci možností,“ uviedol v rozhovore pre denník Pravda. Tvrdil, že vyvíjajú veľké úsilie, aby stabilizovali situáciu a získali nové zákazky, ktoré sú už v cenách zodpovedajúcich nákladom.
„Odhadnúť, kde je dno subdodávateľov, kam ich vieme dotlačiť s cenami, to sme až tak dobre nevedeli. Je pravda, že sme išli na hranu a idealizovali sme si projekty,“ dodal Kato s tým, že nie sú sami, ktorí stavali so stratou. Ako je známe, snaha o nápravu sa skončila reštrukturalizáciou a odvolaním Jána Kata. V kauze teraz polícia vedie trestné stíhanie. S otázkami sme oslovili aj spoločnosť Váhostav, ktorá včera neodpovedala.
Prijali opatrenia
Exminister dopravy Ján Figeľ tvrdí, že Kato verejne deklaroval, že ceny na výstavbu sú konečné a majú v nich zakomponovaný aj malý zisk. „NDS nemala dôvod po ukončení súťaže a starostlivom výbere podľa zákona zmluvu nepodpísať. Firma splnila všetky kritériá,“ uviedol Figeľ pre Nový Čas. Ministerstvo hovorí, že rovnaká situácia by sa opakovať nemala.
„Menilo sa niekoľko zákonov. Tým kľúčovým bola zmena zákona o verejnom obstarávaní, ktorá jasne definovala kritérium mimoriadne nízkej ponuky. To umožňuje vylučovať firmy predkladajúce ponuky, ktoré nie sú ekonomicky realizovateľné,“ uviedol hovorca rezortu dopravy.
Kto je Ján Kato (56)
- Vyštudoval Matematicko-fyzikálnu fakultu Univerzity Komenského v Bratislave.
- V spoločnosti Váhostav pracuje od roku 2001, kde prešiel viacerými funkciami.
- Bol predsedom predstavenstva spoločnosti a zároveň generálnym riaditeľom.
- Odvolali ho v septembri 2014.
- S manželkou býva v obci Borinka neďaleko Bratislavy.