Dunaj dáva Bratislave jej typickú atmosféru, pričom lodná plavba má v hlavnom meste bohatú históriu. V areáli Zimného prístavu odpočíva vôbec najstaršia existujúca loď, aká sa kedy na veľrieke plavila pod československou vlajkou. Remorkér Šturec má takmer 80 rokov a reportéri nedeľníka vstúpili na jeho palubu.
História lode Šturec siaha do roku 1937, keď ju spolu s ďalšími dvoma sesterskými plavidlami postavili v komárňanskej lodenici. Ich krst bol veľkou slávnosťou, na ktorej sa zúčastnil aj predseda československej vlády Milan Hodža. Loď vtedy niesla meno Štúr a po Dunaji prevážala palivo. Počas bombardovania rafinérie Apollo 16. júna 1944 však Štúra zasiahla bomba a plavidlo kleslo ku dnu.
Poškodenú loď neskôr vytiahli z vody a v roku 1952 zrekonštruovali. Ako sa píše v knihe Dunajská flotila, počas prác v komárňanských lodeniciach odstránili predné komory na tekutý náklad, loď skrátili a jej názov zmenili na Šturec. Odvtedy plnil dvojmotorový Šturec úlohu vlečného remorkéra, pričom brázdil Dunaj na celom jeho splavnom úseku.
„Šturec je kultúrnou pamiatkou, najväčším zbierkovým predmetom na Slovensku a vôbec jedinou loďou vo vlastníctve štátu,“ vysvetľuje riaditeľ Múzea dopravy Bratislava Peter Maráky počas prehliadky. Prechádzanie tmavými kajutami pripomína cestovanie v čase. Na stene visí kalendár z roku 1988, ktorý zdobí kráska odfotená „hore bez“ s typickým bujným účesom tých čias. Za okienkami visia záclony, stará práčka zrejme pochádza ešte zo šesťdesiatych rokov. Po vyradení z prevádzky slúžil Šturec ako sklad, v jeho útrobách pravdepodobne prespávali robotníci. V ďalšej kajute visí plagát svojho času veľmi populárnej kapely Megadeath. V strojovni stále cítiť pach mazív, cenný je aj zachovaný lodný navijak.
Oprava Šturca sa už začala, bude si však vyžadovať veľa financií, ktoré ešte nie sú známe. Najprv z lode vyčerpali kontaminované olejové kvapaliny a trup vyčistili od najhrubších nánosov. Lodné šrauby však stále pokrývajú stovky ulít riečnych mäkkýšov. Mnohé detaily bude treba vymeniť, iné rekonštruovať. V okolí Šturca vytiahnutého na súš sa nachádzajú aj ďalšie objekty pripomínajúce život na Dunaji v minulosti. „Prístavná dielňa pochádza približne z čias slovenského štátu, starý lodný výťah, na ktorom Šturec stojí, ešte funguje. Kde inde než tu by malo vyrásť lodné múzeum? História dunajskej plavby si to zaslúži,“ dodáva Maráky.
Loď Šturec
- Dĺžka: 68 m
- Šírka: 9 m
- Stredný ponor: 0,74 m
- Nosnosť: 51 t