Bohužiaľ, posledná odborná analýza preukázala, že takýchto detí z roka na roka pribúda. Nazývajú sa problémové. Čo to znamená a ako s takýmito deťmi komunikovať? Analýzu žiakov základných škol zverejnil prednedávnom Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. Zistenia preukázali nárast počtu detí s poruchami správania.
Dieťa so špeciálnymi výchovno-
-vzdelávacími potrebami (ŠVVP)
Tieto potreby u žiaka diagnostikovalo školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie. Takémuto žiakovi je potrebné na podporu vzdelávania vytvoriť také prostredie , ktoré zodpovedá jeho potrebám. Sú to deti
- so zdravotným znevýhodnením
- so zdravotným postihnutím alebo oslabením
- s poruchou správania, s vývinovou poruchou učenia, poruchou aktivity a pozornosti
- s nadaním
- s nadpriemernými schopnosťami
- v porovnaní s rovesníkmi dosahujúce mimoriadne výsledky
- zo sociálne znevýhodneného prostredia
- ktoré prostredie nedostatočne podnecuje do rozvoja emocionálnych či mentálnych vlastností
Kde hľadať rady?
Učitelia aj rodičia, možno spolužiaci majú možnosť požiadať o pomoc. Existujú výchovní poradcovia v školách, psychológovia či telefonické linky. Zoznam psychologických služieb u nás nájdete na stránke www.upsvar.sk v sekcii rodina.
Tipy pre rodičov a učiteľov
Nemecký autor Wolfdieter Jenett vo svojej knihe ADHD - Porucha pozornosti s hyperaktivitou radí rodičom aj učiteľom, ako zvládnuť deti, ktoré majú problémy s koncentráciou či učením. Čo pomôže?
- stavte na vizuálne vnímanie, ako sú obrázky, myšlienkové mapy či komiksy
- posilnite krátkodobú pamäť tichým opakovaním, pravidelným spievaním či jazykovými hrami
- nastavte deťom pravidlá, keď sú bez dozoru
- presmerujte pozornosť dieťaťa na niečo iné
- ak už nič iné nezaberá, doprajte dieťaťu trošku pohybu
- vyhýbajte sa súťaženiu jednotlivcov a preferujte skôr skupinky či dvojice
Pomôže nový projekt?
V Európe unikátny systém online diagnostiky detí so špeciálnymi potrebami predstavilo nedávno ministerstvo školstva. Project Komposyt umožní online diagnostikovať žiakov s poruchami učenia či správania. „Systémom sa skráti diagnostický proces a odborníci tak ušetria čas pri identifikácii problémových žiakov,“ uviedla Romana Kanovská z ministerstva.
Národný projekt má už za sebou testovaciu fázu. Momentálne prebiehajú testy prvých žiakov. Diagnostikovať však môžu len dieťa, ktorého rodič podpíše súhlas s vyšetrením a so spracovaním osobných údajov. Doposiaľ prejavilo záujem okolo 4 000 rodičov. V prípade záujmu môžu rodičia osloviť odborníkov evidovaných v Komposyt-e. Všetky informácie nájdete na www.komposyt.sk
Ako správne komunikovať s deťmi
Dagmar Kopčanová, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Počúvanie
- Prijímať informácie od dieťaťa tak, aby samo cítilo, že ho rodič chápe. Ako na to?
1. odzbrojenie
- rodič musí v tom, čo dieťa hovorí, nájsť istú pravdu, aj keď je presvedčený o tom, že to, čo dieťa vraví, je nesprávne, nerozumné alebo nespravodlivé
2. empatia
- vždy sa skúste vžiť do prežívania svojho dieťaťa
- snažte sa vidieť svet jeho očami a uvedomujte si, čo cíti podľa toho, o čom hovorí
3. otázka
- pýtajte sa ohľaduplne a opatrne
- jedine tak sa dozviete, čo si dieťa myslí a ako sa cíti
Sebavyjadrenie
- Trénujte si svoje komunikačné zručnosti s dôrazom na vyjadrenie pozitívnych citových prejavov.
1. Pocity
- namiesto jednoduchej vety, ktorá dieťa len obviní, skúste vyjadriť svoje pocity
- povedzte dieťaťu rovno, že ak sa správa neslušne, ste z toho smutný alebo nahnevaný
2. Pohladenie
- napriek zlosti alebo zlej nálade musí dieťa cítiť z vašej strany lásku
- okrem slovnej pochvaly nikdy nezabúdajte na nežné dotyky a pohladenia
Čo robiť pri záškoláctve
Negatívny vzťah žiaka ku škole môže byť spôsobený jeho neúspechom, deficitom odmeňovania, problémami v rodine či šikanovaním. Ako tomu zabrániť?
- dôsledne sa zaujímajte o dochádzku a prospech svojho dieťaťa
- mali by ste vedieť o jeho postavení v školskom kolektíve
- nezveličujte prípadné problémy
- stanovte si s dieťaťom jasné pravidlá, ktoré treba dodržiavať
- starostlivo posúďte, či nároky kladené na dieťa sú primerané jeho schopnostiam
- v prípade stupňovania problému vyhľadajte pomoc pedagóga alebo výchovného poradcu
Pozor na zákon
- rodič je povinný riadne dbať o plnenie povinnej školskej dochádzky
- v prípade, že sa tak nedeje, zákonnému zástupcovi hrozia sankcie aj pozastavenie vyplácania prídavku na dieťa
Ako predísť klamstvám
- zistite, prečo dieťa klame
- skúste sa vžiť do jeho pocitov a pochopiť, prečo tak konalo a oklamalo vás
- ak sa dieťa prizná, mali by ste to oceniť a pochváliť ho, že povedalo pravdu
- uistite dieťa, že hovoriť pravdu sa oplatí
- odmeňujte ho za pravdu
- odmeny fungujú vždy lepšie ako tresty
Prevencia šikanovania
- buďte príkladom vlastným správaním a udržovaním dobrých vzťahov
- dávajte jasno najavo, že agresia je neprijateľná
- okamžite zastavte akúkoľvek známku agresie
- skúste dieťaťu opísať pocit, ako sa cíti šikanovaný spolužiak, kamarát či učiteľ
Nespratníci v slovenských školách
Pri 62,2 percenta problémových žiakoch sa vyskytla minimálne jedna z porúch učenia, pričom dominujú problémy s písaním a čítaním.
Každý šiesty žiak, ktorého učiteľ odporúča do poradenskej starostlivosti, má minimálne jednu neospravedlnenú vymeškanú hodinu.
Nárast
Odborníci zaznamenali nárast problémových žiakov na I. stupni základných škôl.
Najvyšší výskyt problémových žiakov
- v Prešovskom kraji - 50,7 %
- v Košickom kraji - 52,1 %
- v Banskobystrickom kraji - 33,1 %
Čo dominuje
Vo výskyte problémového správania dominujú impulzívnosť, negativistické správanie a náklonnosť žiakov k problémovým skupinám.
35,5 % je problémových dievčat. Je to nárast oproti roku 2004 z 20 %.