Viac ako štyritisíc tých, ktorí boli v niektorej nemocnici na Slovensku v minulom roku hospitalizovaní, sa zapojilo do hodnotenia a oznámkovali zdravotníckeho zariadenia. Aj v tomto roku prieskum iniciovala zdravotná poisťovňa Dôvera. Ako hodnotenie dopadlo? Kto dostal najviac jednotiek a kto prepadol?
Strava, správanie lekárov a sestričiek či ubytovanie na oddelení. Aj tieto oblasti hodnotili pacienti, ktorí boli v roku 2014 hospitalizovaní v niektorej zo slovenských nemocníc. Pacienti odpovedali na 12 otázok - ku každej priradili známku od 1 do 5 ako v škole. Z tých napokon poisťovňa zostavila rebríčky najlepších a najhorších nemocníc a zdravotníckych zariadení a vyrátala tak aj jednu priemernú známku. Najhoršie známky sa rozdávali za stravu, naopak, najlepšie padali pri otázke týkajúcej sa spokojnosti so správaním lekárov. K oddeleniam boli zhovievavejší pacienti vo vyššom veku, naopak, mladí ľudia majú na svoju hospitalizáciu kritickejší pohľad. Z hľadiska krajov najlepšie oznámkované nemocnice boli v Prešovskom kraji, u pacientov už po druhý raz prepadli zdravotnícke zariadenia v Nitrianskom kraji.
Univerzitná nemocnica Martin
MUDr. Dušan Krkoška, PhD., MBA
„Teší nás, že sme hodnotení ako najlepšia univerzitná nemocnica. Je to výsledok dlhodobého snaženia manažmentu. Časť našich zdravotníkov absolvovala workshop zameraný na komunikačné zručnosti s pacientom. Novinkou je funkcia mediátora na riešenie problémových situácií, ktoré vznikajú pri liečbe.“
Čo hovorí pacient
Magdaléna Dzureková (45) z Vrútok leží na oddelení cievnej chirurgie v Martine:
„Ležala som tu už niekoľkokrát. Lekári mi vždy všetko vysvetlili a aj sestry sú starostlivé. Je tu voňavo a máme v izbe televízor. Ležala som v iných nemocniciach, ale takto dobre som sa necítila v žiadnej inej.“
Ľubovnianska nemocnica
Riaditeľ nemocnice Stará Ľubovňa Peter Bizovský:
„Snažíme sa, aby boli pacienti spokojní, ale nikdy to nebude dokonalé. Všetci sme len ľudia. Už sme sa viackrát umiestnili na popredných priečkach. Minulý týždeň som povedal, že raz by sme to mohli aj vyhrať. Som rád, že sa podarilo. Vďačíme aj tomu, že našim ľuďom sa snažíme vštepovať, aby pracovali so srdcom. Pred desiatimi rokmi sme mali 7% pacientov z okolitých okresov, teraz ich je 22%. “
Čo hovorí pacient
Štefan Priputnik(74) na chirurgickom oddelení:
„Som veľmi spokojný. Keď sa rozprávam s pacientmi z iných nemocníc, tak si myslím, že mám šťastie na liečbu, stravu aj ľudí okolo mňa.“
Fakultná nemocnica Prešov
„FNsP J. A. Reimana Prešov nebola oboznámená s metodikou tohto prieskumu. Evidujeme mesačne 3 800 hospitalizovaných pacientov. Pravidelne robíme prieskumy spokojnosti pacientov. Vyplýva z nich, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti u nás má zlepšujúcu sa tendenciu. Pacienti sa sťažujú na nedostatky ubytovania niektorých pavilónov, ale našou úlohou je liečba, investície sú obmedzené.“
Čo hovorí pacient
Rudol Špaňo(58), Bratislava – hospitalizovaný na neurologickom oddelení: „Som tu prvý raz, lebo ma postihla choroba na východe Slovenska, ale cítim sa dobre. Nemám väčšie výhrady. Sestričky aj lekári sa správajú milo.“
Svet zdravia, Žiar nad Hronom
Tomáš Kráľ, hovorca siete nemocníc Svet zdravia:
„Výsledky prieskumu nemôžeme považovať za reprezentatívne,ich vzorka je príliš malá a umiestnenia sú pravdepodobne skreslené. Minulý rok sa žiarska nemocnica umiestnila na 8. mieste. Svet zdravia robí prieskum na väčšej vzorke. Z neho vyplýva, že pacienti sú spokojní s prístupom lekárov a sestier. Nemocnici v Žiari nad Hronom vyčítajú najmä zlý technický stav nemocničných budov. Svet zdravia chce v Žiari do dvoch rokov kompletne zrekonštruovať oddelenia.“
Čo hovorí pacient
Anna Beňová (75), dôchodkyňa, Lovča:
„Som už síce dôchodkyňa, ale zdravie mi našťastie slúži dobre, takže často do nemocnice v Žiari nad Hronom chodiť nemusím. Teraz som bola na vyšetrení a na lekárov sa sťažovať nemôžem. Horšie je to s čakaním a s priestorom.“