Jednotlivé krajiny sa až do konca októbra predstavujú pod spoločnou témou úspory energie a potravinovej sebestačnosti. Na výstave, ktorá sa organizuje v nepravidelných intervaloch, má opäť zastúpenie aj Slovensko. V Taliansku sa prezentujeme ako Svet do vrecka. Dokonca máme za sebou už prvý úspech, keď sa naša terasa dostala medzi najkrajšie na podujatí. Môžeme sa na akcii rovnať aj ďalším krajinám?
Slovenský pavilón s fragmentmi čičmianskej výšivky patrí medzi menej nápadné, ale ponúka rozmanité a interaktívne predmety, ktoré by mali lákať na návštevu alebo podnikanie u nás. Slúžiť na to majú napríklad prezentácia krajiny cez 3D okuliare, hrajúci strom Fujarovník, Moravianska venuša či prezentácie našich inovácií - lietajúceho auta Aeromobil, solárnej nabíjačky SolarHug alebo prírodného cereálneho nápoja Spelto zo špaldovej pšenice.
„Slovensko je krajina plná energie. Príďte si k nám dobiť baterky,“ znie hlavné motto stánku. V prvej zóne na doplnenie energie si návštevníci môžu oddýchnuť a skutočne dobiť svoju elektroniku, pričom každý návštevník dostane počas prehliadky tablet s pripravenou prezentáciou. Druhá zóna sa venuje našej kultúre a vystavovaným predmetom či inováciám.
Podľa generálneho komisára Expo Miláno 2015 Martina Poláka je ťažko porovnávať jednotlivé pavilóny - kým ten náš vyšiel na asi 5 miliónov eur a je po Rumunsku druhý najlacnejší, krajiny ako Japonsko, Kazachstan, Spojené arabské emiráty či Francúzsko investovali od 30 do 80 miliónov!
Malé, ale nápadité
„Teší nás ocenenie prestížneho denníka Corriere della Sera, ktorý vyzdvihol našu terasu ako jednu z najkrajších na výstave. Ľudí zaujala reštaurácia s motívmi a odkazom Andyho Warhola. Náš interiér očaril aj jednu z najsledovanejších staníc Canale 5 a nakrúcala u nás populárnu šou Paperissima. Jej poslednú sériu si pozrelo viac ako 11 miliónov divákov,“ doplnil spokojne Polák.
„Slovensko sa predstavuje ako dynamická, životaschopná, energická a duchom mladá krajina, ktorá ponúka množstvo zážitkov a krásnych miest ako aj nápadov a šikovných, úspešných ľudí, ktorí vidia aj svoju históriu moderným spôsobom,“ vysvetľuje Katarína Bartová.
Jedným zo základných posolstiev Expo Miláno 2015 je prístup k vybranej spoločnej téme „Uživiť planétu, energia pre život“. Motív tohto zadania sa odráža vo všetkých aktivitách súvisiacich s výstavou.
Novinkou nočné prehliadky
Okrem toho, že organizátori priamo na mieste očakávajú až dvadsať miliónov návštevníkov, výstavu podľa nich navštívi online cestou až miliarda ľudí. Milánske výstavisko Rho-Pero má rozlohu viac než 1,1 milióna štvorcových metrov. Celková plocha slovenskej expozície je 1 010 m2. Novinkou tohtoročnej výstavy je možnosť vidieť ju aj v nočných hodinách. Prvé Expo zorganizovali už v roku 1851 v Londýne.