Vyplýva to z návrhu Stratégie rozvoja elektromobility v SR a jej vplyvu na národné hospodárstvo, ktorý do pripomienkového konania predložilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. V Rakúsku by v rovnakom roku malo jazdiť 250-tisíc a v Nemecku približne 1 milión elektromobilov.
"Stratégia je vypracovaná v snahe napomôcť rozvoju automobilového priemyslu so zameraním na jeho významnú podskupinu, akou je elektromobilita. Cieľom materiálu je identifikovať príležitosti a odporučiť opatrenia, ktoré v dlhodobom horizonte identifikujú prínosy elektromobility, ktoré vyplývajú z jej pozitívnych vplyvov na životné prostredie, verejné zdravie, priemysel a vedu, výskum a inovácie," priblížil rezort hospodárstva.
Slovensko zaostáva za lídrami
Význam elektrickej mobility vo svete podľa stratégie dlhodobo vzrastá. Vo viacerých krajinách už boli pripravené alebo sa pripravujú národné politiky zohľadňujúce alternatívne pohony, realizujú sa pilotné projekty a dochádza k integrácii elektromobility do dopravných systémov. "Slovensko, žiaľ, v tomto vývoji zaostáva nielen za lídrami, ale aj okolitými krajinami v regióne," upozornilo ministerstvo hospodárstva.
MH SR zároveň pripomenulo, že význam elektromobility je nepriamo zvýraznený aj v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2012 až 2016, v ktorom vládny kabinet deklaruje dôraz na trvalo udržateľnú mobilitu. Dôležitosť elektromobility a význam jej inštitucionalizácie na úrovni EÚ potvrdzuje aj eurosmernica o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Zníženie hluku i emisií
Elektromobilita je podľa materiálu okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva. "Odber elektrickej energie pre nabíjanie elektrických vozidiel bude v prevažnej miere smerovaný do hodín mimo špičky odberovej krivky, čo prinesie efektívnejšie využívanie elektroenergetických zdrojov, prenosovej a distribučnej sústavy."
Využívanie elektrických vozidiel predstavuje podľa stratégie významné zníženie hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dopadom na zvyšovanie kvality života. V podmienkach slovenskej energetickej sústavy, ktorá umožňuje produkciu elektrickej energie s nízkym emisným faktorom oxidu uhličitého, pevných častíc a ďalších škodlivín, by rozvoj elektromobility perspektívne znamenal celkové zníženie emisií. Po dostavbe ďalších plánovaných zdrojov a s postupným rastom podielu obnoviteľných zdrojov, sa tento benefit ešte zvýši.
Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska taktiež pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív.