"Volajúci má s postihnutým zostať do príchodu záchranky, podľa rád operátora by sa nemal báť poskytnúť prvú pomoc," povedal hovorca Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR Boris Chmel. Nevedomosť, strach či neochota poskytnúť prvú pomoc pripravuje podľa neho mnohých o šancu na prežitie.
"Každý slovenský občan je podľa trestného zákona povinný ju poskytnúť osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti či javí príznaky ujmy na zdraví, ak tak môže konať bez nebezpečenstva pre seba alebo iného," informoval. V opačnom prípade mu hrozí dvojročný trest za mrežami.
Tiesňovú linku by mal volajúci vytočiť v prípade ohrozenia ľudské života s potrebou poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Počítať by mal podľa Chmela s tým, že kvalifikovaný zdravotnícky operátor mu bude klásť otázky. "Na prvý pohľad by sa mohli zdať zbytočné. Operátor však potrebuje pre správne zhodnotenie situácie dostatok informácií, nevidí, čo sa deje na mieste. Volajúci je očami operátora," podotkol.
Väčšina ľudí volá v strese a nedokáže konštruktívne komunikovať, zhodnotil Chmel. Volajúci by preto mali otázky operátora počúvať a riadiť sa jeho pokynmi. "Nechať sa ním viesť ako pri tanci," dodal. Tí podľa neho nemusia byť nervózni z toľkého vypytovania, záchranka je totiž počas kladenia otázok operátorom už na ceste.