Zatiaľ čo polícia rieši viaceré trestné stíhania, sudkyňa rozhoduje o reštrukturalizačnom pláne Váhostavu. Podľa neho majú nevyplatení dodávatelia dostať 18,5 % dlžnej sumy a ďalšie peniaze z budúcich ziskov firmy. Možných scenárov je však niekoľko. Dnes sa dozvieme ortieľ. Plán škrtania dlhov schválili veritelia koncom apríla. Sudkyňa má 15 dní na rozhodnutie, či ho schváli, alebo nie.
„Rozhodnutie súdu, keď bude vydané, bude zverejnené v Obchodnom vestníku,“ znelo včera stanovisko sudkyne. Od nej teraz závisí osud stoviek živnostníkov, ktorí nedostali zaplatené za odvedenú robotu. Váhostav je však evidentne presvedčený o dobrom scenári a chystá sa na ďalšie štátne tendre. „V prípade, že súd reštrukturalizáciu schváli, Váhostav-SK musí, samozrejme, ďalej existovať. A ďalej bude existovať vtedy, keď sa bude aktívne zapájať do všetkých projektov,“ vyhlásil riaditeľ Marián Moravčík.
Ekonóm Radovan Ďurana z INEKO si myslí, že na normálnom trhu by spoločnosť, ktorá sa len s pomocou vlády dostane z vlastných problémov, stratila reputáciu. „Váhostav sa však pohybuje na štátom regulovanom trhu výstavby diaľnic. Potrebuje si urobiť poriadok v cenách. Frma, ktorá je na hrane bankrotu, by sa nemala stať partnerom pre štát,“ hovorí Ďurana.
Čo príde po rozhodnutí sudkyne
1. Reštrukturalizáciu sudkyňa schváli, Váhostav prežije a vyplatí živnostníkom 18,5 % dlhov + ďalšie peniaze z budúcich ziskov v priebehu až 10 rokov (až do 100 %).
2. Reštrukturalizáciu sudkyňa schváli a spoločnosť bude musieť vyplatiť dlhy podľa plánu, ale bude mať problém získavať zákazky pre svoju povesť.
3. Reštrukturalizáciu sudkyňa schváli, subdodávatelia však využijú ponuku vlády na odkúpenie 50 % ich dlhov a pohľadávka prechádza na štát.
4. Spoločnosť vyhlási bankrot, z rozpredaja Váhostavu môžu dostať veritelia asi 7 % dlhov a subdodávatelia budú mať problém získať partnerov na spoluprácu.
5. Spoločnosť vyhlási bankrot, štátne zákazky preberú iné stavebné spoločnosti a Váhostav bude minulosťou alebo majitelia Váhostavu budú podnikať pod inou značkou.