Všetci sme podráždení, keď vidíme na svojich Facebook nástenkách zaláskované páry, ktoré sa pýšia svojim bezchybným vzťahom. Ešte horšie je to s ľuďmi, ktorí všetkým neustále ukazujú, ako sa im darí na ich pravidelných návštevách fitness centra a aké super zdravé jedlá jedia na obed.
Psychológovia z Brunel University v Londýne skúmali užívateľov Facebooku a ich statusy. Pri 555 respondentoch sa sústreďovali na „veľkých päť“ osobnostných vlastností, a to extroverziu, neurotizmus, otvorenosť, prívetivosť a svedomitosť.
Nová štúdia ukázala, že užívatelia, ktorí si na sociálne siete pridávajú príspevky o ich partneroch majú zvyčajne nízke sebavedomie, a naopak fitness blázni sú často narcismi. Výskum zistil nasledovné:
- ľudia s malým sebavedomím častejšie pridávajú statusy o ich aktuálnych partneroch
- narcisti častejšie pridávajú príspevky o svojich úspechoch, ktoré sú hnané „túžbou po pozornosti a utvrdení od Facebook komunity“
- takéto statusy prinášajú väčší počet „páči sa mi to“ a komentárov, čo naznačuje, že pýcha narcisov môže byť zvyšovaná pozornosťou, ktorej sa im dostáva
- narcisti častejšie píšu o svojej diéte a spôsobe cvičenia, čo naznačuje, že Facebook využívajú na to, aby verejne prezentovali námahu, ktorú vkladajú do toho, ako vyzerajú
„Môže to byť prekvapivé, že statusy na Facebooku v skutočnosti odhaľujú ľudské vlastnosti,“ hovorí psychologička z Brunel University Tara Marshall. „Je dôležité porozumieť, prečo ľudia o vybraných témach na Facebooku píšu, a zároveň aj to, ako môžu byť rôzne statusy „ohodnotené“ pomocou „páči sa mi to“ a komentárov,“ pokračuje psychologička. „Ľudia, ktorí dostanú viac „páči sa mi to“ a komentárov, zvyknú zažívať pocity sociálneho začlenenia sa, a tí, ktorí nedostanú žiadne, pociťujú ignoráciu.“
Psychologička potvrdzuje, že aj keď fyzicky klikneme na „páči sa mi to“, vnútorne môžeme byť nad chválenkárskym statusom rozčúlení. „Aj keď podľa výsledkov sú narcisti odmeňovaní komentármi, ich priatelia im môžu slušne vyjadriť podporu, no zároveň vnútorne popierajú a nemajú radi ich egoistické prezentovanie seba samého,“ hodnotí Tara Marshall.
„Uvedomovanie si toho, ako priatelia vnímajú statusy užívateľov by mohlo napomôcť k tomu, že by sa ľudia vyhýbali témam, ktoré iných rozčuľujú.“