Žiadajú primátora Iva Nesrovnala, aby okamžite vypovedal nevýhodnú zmluvu so súkromnou spoločnosťou Bratislavská parkovacia spoločnosť Park (BPS), ktorá spravuje parkovacie miesta v Starom Meste.
Dôvodom je fakt, že metropola podľa volených zastupiteľov každoročne prichádza o milión eur! V zúfalej finančnej situácii mesta je to likvidačná strata. Zmluva, ktorá traumatizuje vodičov už 20 rokov a pre ktorú je podľa poslancov pokladnica mesta chudobnejšia o 20 mil. €, by mohla byť už o mesiac neplatná! Ak ju primátor nevypovie, poslanci vezmú iniciatívu na najbližšom zasadaní zastupiteľstva (25. 6.) do vlastných rúk. „Len za prenájom parkovacích miest účtuje parkovacia firma vodičom 80 centov za hodinu. To je za rok viac ako milión eur, o ktoré prichádzajú Bratislavčania. Ak by tieto miesta spravovalo hlavné mesto, financie by mohli byť použité na zlepšenie verejnej dopravy a iné dôležité veci,“ hnevá sa poslankyňa Katarína Augustinič z klubu Bratislava INak.
Zarábajú milióny
BPS Park prenajíma jedno parkovacie miesto od mesta za 190 € ročne, inkasuje však desaťnásobne viac. Len od štátnych inštitúcií za 60 parkovacích miest získa súkromná firma 114 916,80 € ročne. „Pokiaľ by tieto parkovacie miesta prenajímalo hlavné mesto priamo štátnym inštitúciám, celý príjem by mohol byť príjmom mestského rozpočtu. Zadlženému mestu by príjmy veľmi prospeli,“ vysvetľuje Augustinič. Mesto navyše uzavrelo v roku 2013 s parkovacou spoločnosťou zmluvu o spolupráci na dobu neurčitú. Podľa poslankyne získa Bratislava za 650 parkovacích miest spolu s mestskou časťou Staré Mesto len 373 470 € za rok. Pritom ročné tržby BPS Park boli v roku 2014 miliónové - až 2 375 968 €!
Polročná výpoveď
Výpovedná lehota zmluvy je šesť mesiacov. „Ak ju zastupiteľstvo v júni schváli, jej platnosť sa skončí v decembri. Dovtedy máme dosť času, aby sme našli taký spôsob prevádzky parkovania, na ktorom bude hlavné mesto získavať, a nie prerábať,“ uzavrela Augustinič. Tržby z parkovania mala firma viac ako šesťkrát vyššie, ako od nej mesto a mestská časť zinkasujú dohromady. Už v minulosti v súvislosti s firmou rezonovala kauza nákupu nových parkovacích automatov, ktoré nahradili pouličných predavačov lístkov. Vodiči boli nespokojní s tým, že nevydávali mince.
Generálnym riaditeľom BPS Park je Peter Poloma, ktorý figuruje v obchodnom registri v ďalších štyroch firmách. „Miera zisku, ktorú dosahuje naša spoločnosť, je primeraná. Zmluva je pre hlavné mesto priaznivá a zabezpečuje mu fungujúci systém parkovania v centre mesta, a to napriek skutočnosti, že celomestská parkovacia politika doposiaľ nie je prijatá,“ uviedla spoločnosť v stanovisku pre tasr.
Kauza Parkovania
V roku 1996 sa Staré Mesto rozhodlo regulovať statickú dopravu v centre spoplatnením parkovania. Vtedajší starosta Andrej Ďurkovský navrhol vytvorenie spoločnosti, ktorá mala spravovať komunikácie 3. a 4. triedy a prevádzkovať na nich systém plateného parkovania. Bratislavská parkovacia spoločnosť získala až 80 % podiel, zvyšných 20 % mestská časť. Ďurkovského nástupca Peter Čiernik neskôr uzavrel novú zmluvu na 20 rokov, platnú až do roku 2026! BPS Park momentálne spravuje 2 485 miest patriacich Starému Mestu a ďalších 650 hlavného mesta.