Herný priemysel tvrdí, že samospráva konala v rozpore so zákonom a pripravuje súdnu žalobu. Dúbravka v spore môže finančne skolabovať.
Či herne obecný zákon platný od 1. júna dodržiavajú, skontroloval ako prvý Nový Čas 11. júna. Pri polnočnej návšteve sme našli až štyri prevádzky, v ktorých zákazníci neúnavne vhadzovali peniaze do hracích automatov. O desať dní neskôr vykonala kontrolu aj samospráva. S tým istým výsledkom. Mestskí policajti rozdali blokové pokuty, prevádzkovatelia herní ich však odmietli zaplatiť. Dôvod? Neplatnosť VZN! Zástupcovia Asociácie hier a zábavy sú presvedčení, že mestská časť výrazne pri tvorbe obecného zákona pochybila, a preto pripravujú žalobu. „Aktivita mestskej časti je nielen nelogická, ale aj protizákonná a škodí najmä samotným obyvateľom. Dúbravka ešte na konci minulého roka vydala nariadenie, podľa ktorého herniam povolila prevádzkové hodiny do konca júna a niektorým až do konca roka. Podľa slovenského práva je pritom nemožné meniť nariadenie, ktoré je ešte v platnosti, iným nariadením,“ tvrdí zástupca herného priemyslu Juraj Danielis a jedným dychom dodáva: „Takýto nečestný postup nás posúva k súdnemu riešeniu sporu.“
Samospráva má iný výklad
Vedenie mestskej časti na čele so starostom Martinom Zaťovičom má na vec iný právny pohľad. „Pri tvorbe VZN sme postupovali v intenciách zákonných ustanovení a názorov prokuratúry, ktorá sa v tejto veci už neraz vyjadrovala. Licencia na prevádzkovanie jednotlivých druhov hazardných hier na určité časové obdobie vydávaná ministerstvom a stanovenie otváracích hodín pre prevádzky sú dve odlišné veci, ktoré upravujú dva rozdielne zákony rovnakej právnej sily,“ reagovala samospráva. Podľa názoru právnika obec pritom zabudla na jedno: zákony štátneho orgánu a obce rozhodne nemajú rovnakú právnu silu. Pre Dúbravčanov môže mať súdny spor fatálne následky. V Maďarsku aj Česku pri rovnakom probléme ťahali v súdnej arbitráži obce za kratší koniec a ich rozpočet je na niekoľko rokov riadne zruinovaný.
NÁZOR PRÁVNIKA
JUDr. Rastislav Železník
- Vzhľadom na uvedené možno konštatovať, že v prípade existencie lex specialis (zákon o hazardných hrách) je obec povinná dbať na dodržiavanie jeho ustanovení a nie je oprávnená rozširovať svoje kompetencie na základe lex generalis (zákon o obecnom zriadení). Preto je nutné poukázať na skutočnosť, že v prípade, ak by obec prostredníctvom VZN pristúpila k obmedzeniu času prevádzky hazardných hier s odkazom na znenie § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, VZN obce by bolo v rozpore s právnymi predpismi SR.