Automobilka je pripravená hľadať kompromis. Ak však k dohode nedôjde, PSA musí v tom čase zabezpečiť zamestnancov na výrobných linkách, ktoré nemôžu za žiadnych okolností stáť. Dôvodom sporu sú platy. Po dvoch rokoch zmrazenia odborárski predáci požadujú ich zvýšenie. Situácia je v PSA Peugeot Citroën naďalej napätá. K dohode stále nedošlo a fabrika hľadá riešenia, ako zabezpečiť výrobu na výrobných linkách, ktoré pracujú nonstop. Väčšina zamestnancov sa pritom chystá na ostrý štrajk, ktorý je naplánovaný na pondelok v skorých ranných hodinách.
Zamestnávateľ tak stojí pred neľahkou úlohou. „Musíme zabezpečiť linky, ako napríklad lakovne, na ktorých sa pracuje nonstop, tak, aby bežali aj v čase štrajku. Zamestnancov nebudeme držať v práci násilím, ale vysvetlíme im, že výrobná linka musí fungovať a prípadne sa zamestnanci na týchto postoch vystriedajú,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Vo fabrike podľa jeho slov rozhodne nemôže zostať všetko stáť. „O všetkom stále rokujeme. Naša pripravenosť hľadať kompromisné riešenia naďalej platí. Už odvčera je naplánované na štvrtok spoločné rokovanie, na ktorom sa napriek vyhláseniu štrajku zúčastníme,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Vedenie automobilky však zároveň aktivuje procedúru prípravy na ohlásený štrajk. Odborová organizácia požaduje zvýšenie platov o deväť percent. Ochotní sú však ísť o jedno či dve percentá nižšie.
Volkswagen platy zvýšil
Kolektívne vyjednávanie sa uskutočnilo i v minulom roku v spoločnosti Volkswagen Slovakia. Ohlásený bol tiež i výstražný štrajk, no 24 hodín predtým sa zamestnávateľ s odbormi nakoniec dohodol. Tarifné mzdy zamestnancov Volkswagenu sa od 1. apríla minulého roka zvýšili o 2,4 % a o ďalšie 2,3 % vzrástli od 1. januára tohto roka.
KIA MOTORS
počet zamestnancov: 3 800
priemerná hrubá mzda: 1 400 €
VOLKSWAGEN
počet zamestnancov: 9 400
priemerná hrubá mzda: 1 540 €
PSA PEUGEOT
počet zamestnancov: 3 500
priemerná hrubá mzda: 700 - 800 €