Zaplatia si polovicu z ceny cestovného lístka. Zľavy sa rušia aj pre darcov krvi či účastníkov protifašistického odboja. Zmeny, ktoré mestskí i krajskí poslanci schválili v júni so spustením III. etapy Integrovaného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK), by mali začať platiť najneskôr od 1. novembra tohto roka.
Bývalý primátor Bratislavy Milan Ftáčnik pre TASR uviedol, že sa má ešte zaviesť povinnosť pre seniorov nad 70 rokov, ktorí majú cestovné zadarmo, aby si vybavili registráciu. "Nejakú identifikačnú kartu, ktorá môže byť nespoplatnená, alebo jednorazovo spoplatnená. O tom zatiaľ nie je rozhodnuté," skonštatoval. Myslí si, že mestskí poslanci veľmi dobre vedeli, o čom hlasujú, pretože ich na to osobne upozornil. "Na druhej strane primátor tlačil na prijatie tohto materiálu s odôvodnením, že je to nutné kvôli európskym fondom. Aj tým, ktoré mesto a kraj už dostali v období 2007-2013 a ktoré by ešte mohli dostať v období 2014-2020," vysvetlil Ftáčnik.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa podľa neho nezachoval férovo, a to najmä voči zdravotne postihnutým, pretože počas diskusie poslancov neupozornil, že materiálom o schválení zavedenia III. etapy IDS BK sa rušia alebo znižujú aj zľavy pre cestujúcich v MHD. "Nás už v roku 2014 tlačili, aby sme súhlasili so znížením alebo zrušením zliav, ale my sme hľadali riešenie, ktoré je prijateľné pre ľudí," podotkol bývalý bratislavský primátor. Tvrdí, že vtedy si urobili analýzu, ako v iných krajských mestách riešia zľavy pre zdravotne ťažko postihnutých. "Vo väčšine miest majú napríklad slepci a vozičkári stopercentnú zľavu a pre ďalšie skupiny je to odstupňované. Nič z toho primátor nevyužil, ani za ľudí nebojoval," povedal.
Mária Orgonášová z Asociácie organizácií zdravotne postihnutých občanov SR vníma zrušenie či zníženie zliav za veľmi prekvapujúce. Podľa nej by sa nemal zhoršovať sociálny benefit zdravotne ťažko postihnutých. "Malo by sa ísť v tomto smere skôr dopredu ako dozadu. Zmena okolo prepravy zdravotne ťažko postihnutých ľudí v Bratislave bude pre nich znamenať väčšiu finančnú záťaž. Pritom títo ľudia využívajú MHD mnohokrát na krátke vzdialenosti," povedala pre TASR.
Poslankyňa bratislavského mestského zastupiteľstva Katarína Augustinič, ktorá je členkou komisie dopravy a informačných systémov, očakáva, že budú o zľavách v MHD ešte prebiehať rokovania medzi dopravcami. "Istotne budú prebiehať rôzne tarifné dohody. Som presvedčená, že sa to dá vyriešiť, aj keď sa to schválilo v takej forme," povedala pre TASR. Podľa jej slov by ale mali niektoré zľavy ostať obmedzené, napríklad pre rodinných príslušníkov cestujúcich, ktorí pôsobili v 2. svetovej vojne v odboji.
Isté riešenie v tejto situácii vidí aj Ftáčnik. Všetko ale závisí od štátu, ako objednávateľa výkonov železníc, Bratislavského samosprávneho kraja, ako objednávateľa výkonov prímestskej verejnej dopravy a mesta, ako objednávateľa výkonov MHD. "Ak sa dohodnú na tarifnej politike a cene lístka, veľmi ťažko sa to bude meniť. Ale kým nie je vydaný nový cenový výmer, stále sa dá hľadať lepšie riešenie," podotkol Ftáčnik. Ak by sa takéto riešenie našlo, znovu by muselo prejsť zastupiteľstvom mesta, kraja a súhlasom ministerstva dopravy.