Takéto pocity zažívajú piloti počas leteckej akrobatickej šou Red Bull Air Race, ktorá sa po ôsmich rokoch vrátila do Budapešti. Nový Čas na prestížnych pretekoch nesmel chýbať a vyspovedal českého pilota Martina Šonku (37). Superrýchle akrobatické stroje, na ktorých piloti počas akcie lietajú, sú špeciálne vyrobené pre tieto preteky.
Štandardizované motory sú zapečatené a piloti na ne nesmú siahať. Riadiť takéto lietadlo však podľa českého pilota Martina Sonku nie je malina. „Zažívame preťaženie, ktoré je často väčšie ako pri stíhačkách. Na tomto stroji som už zažil aj 12 G. Je to však len na pár sekúnd, čiže nepotrebujete špeciálny oblek, ktorý vás drží pri vedomí, ako je to pri stíhačkách,“ povedal Novému Času Sonka, ktorý sa ako jediný Čech prebojoval do finále.
Piloti sa počas pretekov snažia slalomovať pomedzi tri typy prekážkových bránok za čo najkratší čas. Prejazd každej bránky je pritom individuálny a vyžaduje si špeciálne manévre. Porota ich let hodnotí aj bodovo. Víťazom pretekov sa stane ten, kto získa najlepší čas a dostane najviac bodov.
Red Bull Air Race
- preteky akrobatických letcov
- tradícia od roku 2003
- tento rok súťažilo 14 pilotov
- piloti musia v čo najkratšom čase preletieť slalomom cez prekážkové brány
Edge 540 V3
- Krídla z karbónových vlákien s rozpätím 7,6 m
- maximálna rýchlosť 406 - 426 km/h
- Spotreba 130 litrov na hodinu letu
- Kapacita nádrže 50 litrov