Invalidná dôchodkyňa Anna (65) dokonca napísala primátorovi ostrý list, v ktorom ho vôbec nešetrí. Zakročili už aj poslanci. Schválenie kontroverzného uznesenia pobúrilo širokú verejnosť, no najmä tých, ktorých toto uznesenie najviac zasiahlo. „Veľmi ma nahnevalo, že si to opäť odniesli tí najslabší. Poslanci by určite mali na primátora tlačiť, aby túto situáciu vyriešil,“ hovorí rozhorčene Anna, ktorá aj s jej bratom Petrom (61) poberá invalidný dôchodok.
„Nesrovnal, hanba ti! Čo si to vyviedol nám zdravotne ťažko postihnutým? Nehanbíš sa?“ napísala v liste pre primátora. Nešťastnú situáciu týchto skupín už začali riešiť aj mestskí poslanci. „Myslím si, že je našou povinnosťou urobiť nápravu,“ povedal Martin Borguľa. Požiadal preto mestských poslancov, aby spoločne zvolali mimoriadne zasadnutie mestského zastupiteľstva, na ktorom bude uvedené uznesenie zrušené.
Nevedomosť alebo klamstvo?
Primátor Nesrovnal po schválení nehorázneho návrhu zastupiteľstvom nepotreboval ani 15-dňový termín na podpísanie uznesenia. Spravil tak okamžite, a tým materiál vstúpil do platnosti. „Zavedenie integrovanej dopravy je podmienkou pri čerpaní eurofondov na ďalšie dopravné projekty. Súvisí aj so zavedením a úpravou tarifných pravidiel,“ povedal šéf radnice Nesrovnal pre Nový Čas ešte minulý týždeň. Lenže skutočnosť je úplne iná. Buď má teda primátor hlavného mesta v oblasti integrovanej dopravy značné medzery, alebo opäť účelovo klamal.
„Nie je pravda, že by zmena tarify pre cestujúcich ZŤP bola podmienkou na čerpanie eurofondov. Rušenie zliav je rozhodnutím magistrátu,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa. Rovnaká reakcia prišla aj od ďalšieho dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSS). „Integrované systémy síce predpokladajú zjednocovanie základných taríf a podmienok, platia tu však aj duálne výnimky. Podmienky nastavuje mesto Bratislava,“ píše sa v oficiálnom stanovisku spoločnosti.
Rokovania zlyhali
Hlavné mesto už v minulosti rokovalo s dopravnými spoločnosťami, aby mohli hendikepovaní cestovať so 100-percentnou zľavou. Rokovania neboli úspešné. Problém spočíval v tom, že železnice a aj regionálny autobusový prepravca nemôžu nastaviť tarifný systém podľa regiónov či miest. Zľavy musia platiť celoplošne. Riešenie hľadá aj spoločnosť založená samosprávnym krajom (BSK) a hlavným mestom - Bratislavská integrovaná doprava (BID).
„Našou úlohou je podávať návrhy na koordináciu verejnej dopravy v tarifnej a dopravnej oblasti. Konečné rozhodnutia sú však plne v rukách mesta a my ich musíme akceptovať,“ tvrdí BID. Je teda na poslancoch mestského zastupiteľstva, či dokážu nájsť spoločnú reč, zvolať mimoriadnu schôdzu a zrušiť schválené uznesenie. Primátor Ivo Nesrovnal ho však v konečnom dôsledku podpísať nemusí.