Boli už len pár metrov od miesta, keď sa rotor helikoptéry mal zachytiť o elektrické drôty. Nasledoval strmý pád do hlbokej rokliny. Pri tragickej nehode, ktorá otriasla celým Slovenskom, prišli o život všetci štyria členovia posádky - lekár, pilot, letecký aj horský záchranár...
Boli skúsenými odborníkmi a zachránili desiatky ľudských životov. Aj v piatok boli privolaní s naliehavou výzvou, pretože 10-ročný chlapček z Nemecka nutne potreboval ich pomoc. Nešťastne sa zrútil do rokliny v Slovenskom raji a ublížil si.
„Spadol z chodníka dole smerom k Hornádu, mal zlomeninu dolnej končatiny,“ upresnil šéf Horskej záchrannej služby Jozef Janiga, podľa ktorého bola správne vyhodnotená potreba vyslať do terénu vrtuľník. Doplnil, že akonáhle došlo k nešťastnému pádu záchranárskeho vrtuľníka, bola privolaná ďalšia skupina záchranárov, ktorá chlapčekovi pomohla.
Ten bol transportovaný do popradskej nemocnice a jeho rodičia sa k celej záležitosti odmietli vyjadrovať. Chlapček sa zranil asi len 150 metrov vzdušnou čiarou od miesta, kde havarovala helikoptéra. Do rokliny sa zrútila z výšky vyše 100 metrov.
Osudné drôty
Okamžite po tragickom páde boli do Prielomu Hornádu vyslaní záchranári, hasiči i policajti. Naskytol sa im hrozný pohľad. Trosky úplne zdemolovaného stroja ležali v toku horskej riečky. Bolo jasné, že takúto katastrofu mohol ťažko niekto prežiť...
Vyšetrovatelia na mieste zistili, že boli pretrhnuté dva drôty elektrického vedenia, ktoré vedie územím národného parku. „Časť káblov sa nachádzala aj na rotore samotného vrtuľníka. Ako však došlo k zachyteniu tých lán, to už je vec pre vyšetrovateľov...,“ povedal Janiga. Nie je teda zatiaľ isté, či stroj zavadil o drôty a to spôsobilo jeho pád, alebo bola príčina inde. Janiga pripustil aj ďalšie faktory, ktoré mohli viesť k tragédii - bolo tesne pred zotmením, roklina bola tmavá, no na oblohe ešte svietilo slnko, čo mohlo pilota oslepiť a nemusel si všimnúť drôty.
„Na elektrických kábloch sa nenachádzali výstražné prvky, napríklad kontrastné balóniky, na aké sú ľudia zvyknutí v západných krajinách,“ upresnil šéf HZS. „Nerozumiem tomu. Ľubo Majerčák bol veľmi skúsený pilot, extrémne opatrný. O tých drôtoch pri Kláštorisku sme predsa všetci vedeli. Nerozumiem, čo sa tam stalo,“ tvrdí iný pilot, ktorý si neželal byť menovaný.
Skúsená posádka
Hasiči a záchranári boli na mieste tragédie aj v sobotu od rána, pretože v noci priestor mohli iba strážiť. „Podarilo sa vytiahnuť telá a odtiaľ boli vrtuľníkom transportované. Vyšetrovatelia pracujú na zisťovaní príčin nehody. Pre všetkých je to veľmi ťažký moment, na mnohých zásahoch vzájomne spolupracovali, takže prišli o kamarátov,“ informoval priamo na mieste smutnej tragédie riaditeľ odboru Kancelárie ministra vnútra Ivan Netík. Prítomní boli aj pracovníci Leteckého úradu ako aj odborníci na letecké nehody a aj naďalej sa bude pracovať na odstraňovaní následkov havárie.
Na budove spoločnosti AIR - TRANSPORT EUROPE v Poprade už v sobotu visela čierna vlajka. „V mene všetkých zamestnancov chceme vyjadriť úprimnú sústrasť rodinám obetí tragédie,“ uviedla hovorkyňa firmy Zuzana Turočeková. „Posádku tvorili skúsení odborníci. Pilot vrtuľníka Ľubomír Majerčák mal 44 rokov, za svoju kariéru nalietal vyše 1 800 letových hodín. Išlo o skúseného letca, ktorý lietal 24 rokov. Záchranár Martin Svitana († 34) pracoval v spoločnosti 17 rokov a lekár Marek Rigda († 45) lietal vo firme 13 rokov.“
Poctu svojim nebohým kolegom vyjadrili aj horskí záchranári, ktorí prišli o svojho kolegu - náčelníka Horskej záchrannej služby Slovenský raj, Dušana Leskovjanského († 37).
Čo mohlo spôsobiť haváriu?
1. Pilota mohlo oslepiť slnko
2. Elektrické vedenie nebolo označené
3. Rotor sa zachytil do lán
4. Technická chyba