Posádka išla pomôcť chlapcovi (10) z Nemecka, ktorý si pri túre zlomil nohu. Rotor helikoptéry sa mal zachytiť o elektrické drôty a stroj sa stal neovládateľným. Spadol z vyše 100 metrov do rokliny. Nikto zo 4-člennej posádky neprežil. Ostali iba otázky, prečo sa tragédia stala. Ako mohlo dôjsť ku kolízii s elektrickým vedením?
Kolegovia i vyšetrovatelia si kladú základnú otázku - ako došlo k nehode? Zdá sa, že príčinou mohli byť elektrické drôty, do ktorých sa zachytil rotor vrtuľníka. „Časť káblov sa nachádzala aj na rotore vrtuľníka,“ uviedol riaditeľ Horskej záchrannej služby Jozef Janiga. Aj keď bol pilot Majerčák skúsený, nemusel si všimnúť, že je v blízkosti káblov, pretože sa už sústredil na záchranu chlapca, ktorý čakal na pomoc. „Nerozumiem tomu. Ľubo bol veľmi skúsený pilot, extrémne opatrný. O tých drôtoch nad Kláštoriskom sme predsa všetci vedeli,“ povedal jeho kamarát pilot.
Faktom je, že na vedení chýbali výstražné prvky, aké sa dávajú v blízkosti letísk, ale aj nad vodnými plochami či pri diaľniciach. Všimnúť si drôty v neprehľadnom teréne Slovenského raja môže byť ťažké, najmä ak by pilota napríklad oslepilo slnko. „Na elektrických kábloch sa nenachádzali výstražné prvky, napríklad kontrastné balóniky,“ povedal riaditeľ horskej služby Janiga. Ďalší horský záchranár, ktorý chcel zostať v anonymite hovorí, že o označenie káblov letci už niekoľkokrát žiadali! „Značenie pribudne, až keď sa niečo stane... Ako teraz. Pritom už roky o to žiadame,“ uviedol záchranár. S otázkou, či registrujú požiadavku na označenie osudných káblov, sme sa obrátili na Východoslovenskú distribučnú, ktorá má vedenia na starosti.
„Letecké markery sa inštalujú všade, kde to prikazuje legislatíva, predovšetkým v oblasti leteckých koridorov... V prípade požiadaviek zo strany záchranných zložiek na zvýšenie bezpečnosti elektrických vedení je spoločnosť VSD vždy otvorená komunikácii s cieľom nájsť riešenia aj nad rámec legislatívy," uviedla hovorkyňa spoločnosti Andrea Danihelová. „Vyšetrovatelia pracujú na zisťovaní príčin leteckej nehody,“ uviedol riaditeľ odboru Kancelárie ministra vnútra Ivan Netík. Nemeckého chlapca so zlomenou nohou, po ktorého leteckí záchranári pôvodne leteli, sa po tragédii ujala iná skupina záchranárov a transportovali ho do popradskej nemocnice.
Havárie pri záchrane
17. 7. 2015 - V piatok vyhasli v Slovenskom raji životy štyroch záchranárov, keď leteli na pomoc k zranenému desaťročnému chlapcovi z Nemecka.
3. 1. 2006 - Do stromov pri Janovej Lehote (okres Žiar nad Hronom) narazil záchranársky vrtulník. Nehoda si vyžiadala tri obete. Vrtulník išiel na pomoc siedmim Čechom zasypaným pod lavínou v Západných Tatrách.
1. 1. 1998 - V Bratislave pri havárii vrtuľníka leteckých záchranárov zahynuli štyria dospelí a dieťatko. Záchranári prevážali z Dolného Kubína dvojdňové dievčatko so srdcovou chybou do nemocnice.
25. 6. 1979 - V Mlynickej doline v Tatrách havaroval vrtulník MI-8. Zahynulo 7 členov posádky. Ladislav Janiga ako jediný z horských záchranárov a takisto aj pilot tragédiu prežili.
20. 10. 1977 - Manželka komunistického prezidenta Gustáva Husáka zahynula pri páde vrtulníka Mi-8, s ktorým pilot pristával v Bratislave. Pri páde zahynuli všetci
vrátane Viery Husákovej--Millerovej († 54).