Kým v roku 2008 sa v SR vyrobilo 575.800 osobných a úžitkových áut, v roku 2014 až 993.000. Ide o nárast o 72 %, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej krajine. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti Coface. V regióne SVE sa vlani vyrobilo 3,6 milióna automobilov, čo tvorí pätinu produkcie Európskej únie (EÚ) a 4 % z celosvetovej výroby. „Automobilový sektor je silným ťahúňom stredo- a východoeurópskych ekonomík. Krajiny boli schopné pritiahnuť významný objem priamych zahraničných investícií, výsledkom čoho je dvojnásobný nárast automobilovej produkcie v regióne za ostatných 10 rokov,“ uviedol ekonóm spoločnosti Grzegorz Sielewicz.
Najúspešnejšie sú v tomto smere Slovensko, Česko a Rumunsko, kde sa výroba takmer strojnásobila alebo dokonca zvýšila štvornásobne. Slovensko a Česko zároveň patria medzi 20 najväčších výrobcov vozidiel na svete. „Tieto dve krajiny spolu vyrobia až dve tretiny celkovej produkcie áut regiónu strednej a východnej Európy,“ zdôraznil Sielewicz.Naopak, Maďarsko, Poľsko a Slovinsko sa vo výrobe stále nedostali na predkrízovú úroveň. Poľsko dokonca vlani vyrobilo menej než polovicu vozidiel vyprodukovaných v Česku. Najviac sa podľa analýzy do rozšírenia kapacít investovalo v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku.
V šiestich krajinách regiónu je spolu 33 závodov na produkciu automobilov. „Región dokázal prilákať priame zahraničné investície predovšetkým pre atraktívne náklady na pracovnú silu, geografickú polohu, vzdelanú pracovnú silu a zlepšujúce sa podnikateľské prostredie,“ vysvetlil ekonóm. Dominujú západoeurópske značky, najmä nemecké, francúzske a talianske, ako aj ázijskí výrobcovia. Väčšinu výroby tvoria osobné autá.
Automobilová výroba je v regióne silným ťahúňom ekonomiky. Ako vyplýva z analýzy, dáva prácu 850.000 ľuďom. Zároveň sa významne podieľa na raste ekonomiky. Najvýraznejším príkladom je Slovensko, kde sa automobilový sektor podieľa na celkovej hodnote výroby až 32 %. Hneď za ním nasleduje Česko s 22 %. Obe krajiny vedú aj v podiele na celkovej výrobe, a to 12,6 % a 9,1 %.
Sielewicz však upozornil, že výrobcovia sú silne závislí od exportu. Do krajín únie smeruje z regiónu až 85 % exportu vozidiel. Vývoz Slovenska spolu s Rumunskom je významný aj mimo EÚ. SR exportuje mimo krajín únie až 26 % z exportu cestných vozidiel, pričom 4 % smerujú na americký trh a 7 % do Číny. Hoci Rusko je pre región a hlavne Slovensko silný exportný trh, geopolitický vývoj, recesia v krajine, oslabenie meny a vysoká inflácia znížili dopyt po autách. Slovensko malo v roku 2013 z regiónu najvyšší podiel exportu áut do Ruska, až 7 %, vlani však už tento objem klesol o 21 %. Prognózy sú podľa ekonóma optimistické. „Vďaka pozitívnemu vývoju ekonomiky spotreba domácností rastie, dokonca aj firmy začínajú vo väčšom obmieňať svoj vozidlový park. Súčasný vývoj ukazuje, že eurozóna ako hlavný vývozný trh sa odrazila od dna a má lepšie vyhliadky na zvýšenie dopytu,“ uzavrel.