Prišli sme totiž zrejme o najvzácnejšie barokové dielo, aké kedy na našom území bolo. Ide o bustu pápeža Pavla V. z rúk významného sochára Giana Lorenza Berniniho. Táto socha so súhlasom ministerstva kultúry opustila Slovensko za 24-tisíc eur. Boli totiž v domnienke, že nejde o originál z roku 1621 s pravdepodobnou hodnotou 7 miliónov eur.
Vzácna busta poputovala do Getty Museum v Los Angeles. Berniniho sochu, ktorú Soge zmluvne zverili dedičia Ernesta Zmetáka, predkladali na aukcii už dva razy, vždy s týmto popisom: „Neznámy taliansky sochár. Busta pápeža (podľa Giana Lorenza Berniniho). Mramor. Výška 78 cm. Neznačené.“ V oboch aukciách zostalo dielo nevydražené. Až neskôr prejavil o sochu záujem Clément Guenebeaud, ktorý ju pre londýnsku aukčnú spoločnosť Sotheby’s získal za vyvolávaciu cenu 24-tisíc eur. Podľa medializovaných informácií v žiadosti o vývoz do zahraničia adresovanej ministerstvu kultúry uviedol, že dielo má hodnotu približne 7 miliónov eur a pravdepodobne ide o originál.
„Nikto iný ako Bernini to nemohol takto urobiť,“ povedal pre The Economist Alex Kader, šéf oddelenia európskej sochy spoločnosti Sotheby’s, keď hovoril o detailoch busty. Slovenským znalcom, ministerstvu ani jej bývalému majiteľovi a jeho dedičom však nikdy nenapadlo, že by mohlo ísť o originál. „Tú sochu som letmo zahliadol v ateliéri majstra Zmetáka, keď som pripravoval pre SNG jeho výstavu. Nikdy nebola žiadna indícia a nik si netrúfol povedať, že by mohlo ísť o originál. Celá zbierka nemala žiadnu provenienciu,“ povedal pre Denník N historik a teoretik umenia Július Barczi.
Na ministerstve padali hlavy
Minister kultúry nariadil kontrolu procesu povolenia vývozu busty a tiež podal na Generálnu prokuratúru trestné oznámenie. Keďže výsledky kontroly odhalili vážne pochybenia, na ministerstve začali padať hlavy. Okamžitú výpoveď dostala štátna radkyňa, odvolaní boli členovia komisie aj generálny riaditeľ sekcie kultúrneho dedičstva, ktorý podpísal povolenie na vývoz na základe odporúčania komisie.
„Členovia komisie nedokázali vysvetliť, prečo nepožiadali o znalecký posudok súdneho znalca, keď im muselo byť zrejmé, že žiadateľ považuje bustu za dielo Berniniho, ale rozhodovali sa len na základe skutočnosti, že na aukcii v Soge bola busta dražená ako dielo neznámeho talianskeho sochára z 19. storočia,“ povedal pre Nový Čas hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár. Pred rôznymi invektívami sa bráni aj Soga.
„Soga nie je žiadna vedecká ustanovizeň a nedisponuje nejakým stálym tímom odborníkov na všetko. Počtom zamestnancov je s vedeckou kvalifikáciou veľmi malá firma a odborné problémy rieši ad hoc - prizývaním dostupných externých znalcov a konzultantov. Inak to v záujme ekonomického prežitia firmy ani nejde,“ napísali vo svojom stanovisku.
Šanca na návrat
Minister kultúry podal podnet na rozkladovú komisiu, aby preskúmala, či nebol pri vydávaní povolenia na vývoz porušený zákon. „Ak by rozkladová komisia dospela k názoru, že zákon bol porušený, môže byť povolenie na vývoz busty zrušené. V takom prípade môžu právnici začať skúmať, či existujú právne možnosti žiadať o návrat busty z USA,“ vysvetlil hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár. Na otázku možného odkúpenia busty odpovedal hovorca takto: „Nepochybne by to vyvolalo veľkú diskusiu, pretože aj v múzeu Getty bude socha pravdepodobne ešte predmetom podrobnejších analýz, ktoré môžu aj spochybniť to, že ide o originál.“