Je ním výrazný nedostatok peňazí na výcvik a teda veľmi nízky priemerný ročný počet nalietaných hodín. Uviedol to Jaroslav Naď z Inštitútu pre stredoeurópsku politiku (CEPI) na margo nehody vojenského vrtuľníka Mi-17 pri obci Hradisko v okrese Prešov.
Podľa jeho slov piloti nalietajú menej ako polovicu z toho, čo by mali v zmysle absolútnych minimálnych štandardov NATO. "Nečudujme sa preto, že počet havárií našich vrtuľníkov je taký vysoký, naši piloti totiž trénujú oveľa menej, ako by mali a najmä chceli a potrebovali," zdôraznil Naď. Dodal, že nízky priemerný ročný počet nalietaných hodín je problém aj u pilotov lietadiel ako transportných, tak aj bojových.
V rámci V4 sme podľa jeho slov na tom druhý najhorší, za Maďarmi. "Poliaci majú, samozrejme, veľmi vysoký počet nalietaných hodín a štandardy. Ale Česi, Maďari a Slováci sú na tom plus-mínus rovnako," vysvetlil s tým, že V4 je na tom v počte nalietaných hodín oveľa horšie, ako sú na tom západné krajiny.
Naď upozornil, že problém nedostatočného výcviku nie je novinkou. "Tento problém bol už veľakrát definovaný vojakmi a upozorňovali naň rôzne vlády aj v poslednej Bielej knihe v rámci strategického hodnotenia obrany," dodal pre TASR.
Vrtuľník Mi-17 vzlietol z prešovskej základne v utorok o 13.30 h. Posádka si precvičovala pristátie v teréne, keď s ňou tesne po 14.00 h stratila spojenie riadiaca veža. Pri páde zomrel kapitán vrtuľníka, ďalší pilot a palubný technik sú hospitalizovaní v prešovskej a košickej nemocnici.