Na verejnosť sa tak prvýkrát dostali detailné informácie o gigantovi, ktorý chce pre nás zabezpečiť až 4 000 nových pracovných miest. V dokumente je podrobný rozpis každej jednej budovy, ktorú firma na západnom Slovensku postaví, presný opis jej pracovných metód, ale aj široká analýza pozemkov a prostredia, v ktorom by už na budúci rok malo vyrásť mesto v meste. Automobilka, vláda SR a ostatné zainteresované strany stále mlčia o podrobnostiach investície. Niektoré detaily sú už známe. Aj keď sa v 86-stranovom materiáli zverejnenom na oficiálnej stránke SARIO nespomína priamo Jaguar Land Rover, na základe množstva informácií aj nákresov stavby je zrejmé, že ide o ňu.
Už len počet plánovaných stavieb, pracovných miest a rozsah zastavaného pozemku napovedá, že k nám príde veľká spoločnosť spoločne s najvýznamnejšou investíciou za posledné roky. „Výrobný závod Automotive Nitra bude zameraný na výrobu vozidiel na báze hliníka, vďaka čomu poskytne Slovensku príležitosť získať významné know-how umiestnením prevádzky využívajúcej procesy a technológie na intenzívne spracovanie hliníka,“ prezrádza úvod správy s tým, že v areáli môže naraz vzniknúť až 1 300 pracovných miest a najväčšia výroba bude predstavovať 300 000 áut za rok.
Na obrovskom pozemku siahajúcom do katastra šiestich území sa bude celkovo nachádzať 74 objektov. Medzi pre automobilový závod bežnými výstavbami, ako napríklad lisovňa, zvarovňa, lakovňa či sklad karosérií, nebudú chýbať pre zamestnancov ani vlastné fitnescentrum, pošta, voľnočasové zariadenie, jedáleň, jasle pre deti či návštevnícke centrum pre záujemcov z radov verejnosti. Zamestnanci sa môžu okrem toho tešiť aj na výstavbu nových železničných tratí a zastávok. Osobné vlaky ich budú každý deň vykladať priamo pri pracovisku.
Historické vykopávky
Zverejnenú štúdiu vypracoval osemčlenný tím odborníkov. Podľa kolektívu fabrika nebude mať zásadný vplyv na životné prostredie či v okolí žijúce živočíchy a obyvateľov obcí, aj keď príchod fabriky určite pocítia. „Hluková záťaž môže byť mierne zvýšená. Dlhodobý vplyv bude mať mierne zvýšenie imisií. Stavebné mechanizmy a nákladná doprava budú zdrojom prašnosti a emisií,“ konštatuje správa. Dve najväčšie prekážky odborníci vidia vo vplyve na pôdu, ktorá bude zastavaná, a v historických nálezoch.
„Celé dotknuté územie leží v oblasti mimoriadne bohatej na archeologické nálezy. Výskyt archeologických nálezov v dotknutom území je vysoko pravdepodobný, preto bude potrebné pred samotnou realizáciou zámeru zabezpečiť archeologický prieskum územia,“ varujú odborníci, podľa ktorých sa v oblasti už našli predmety z rôznych období. Svetová atuomobilka preto na územie nebude môcť vkročiť dovtedy, pokiaľ ho archeológovia dôkladne nepreskúmajú.
Nulová nezamestnanosť?
V Nitrianskom kraji sa v súčasnosti nachádza viac ako 36 000 nezamestnaných ľudí, čo predstavovalo slovenský priemer nad 11 percent. Podľa Jany Lukáčovej z tohto počtu bolo 3 608 uchádzačov o zamestnanie, ktorí ako posledné zamestnanie uviedli priemyselnú výrobu, a teda by mohli dostať šancu v Jaguar Land Rover, ktorý chce v maximálnej prevádzke vytvoriť 4 000 miest. Teoreticky by sa tak nezamestnanosť Nitranov so skúsenosťami z priemyslu mohla dostať na nulu.
Nadšenie neskrýva ani primátor mesta Jozef Dvonč. „K tomuto by som sa ešte nerád bližšie vyjadroval, lebo zmluva zatiaľ nie je definitívne podpísaná. K tomu máme ešte zhruba mesiac, takže vo vyjadreniach treba byť opatrný. V súčasnosti už prebieha rekonštrukcia autobusovej stanice a v pláne je i vlaková. V rámci plánovania sa tam zmení celá infraštruktúra,“ povedal primátor.
Obrovský nárast dopravy
Prítomnosť automobilového gigantu bude zrejmá z nárastu počtu dopravných prostriedkov a okolitého ruchu. Najciteľnejší stav pritom nastane, keď závod bude pracovať na plné obrátky v maximálnej kapacite. Počas štyroch zmien za jediný deň zaplavia západné Slovensko stovky vozidiel.
- 2 vlaky denne pre dovoz surovín
- 5 vlakov na odvoz finálnych výrobkov
- 16 osobných vlakov pre zamestnancov
- 25 autobusov
- 155 transportérov
- 764 kamiónov
- 3 200 osobných áut
Zasiahnuté obce
Továreň sa bude rozprestierať na katastrálnych územiach piatich obcí a jednej mestskej časti. Najväčšia plocha s rozlohou 265,4 hektára bude pri obci Lužianky a 229,6 hektara v nitrianskej mestskej časti Dražovce. Menej ako sto hektárov zasiahne Čakajovce, Zbehy, Mlynárce a Zobor. Celková výmera plôch výrobného závodu bude 200 až 300 hektárov. Všetky pozemky budú vo vlastníctve Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu.
Ročná spotreba gigantu
- Základné suroviny (plechy, sklo, guma, batérie, žiarovky atď.): 16 700 000 ks
- Chemické látky a materiály (oleje, farby, rozpúštadlá, benzín atď.): 443 497 500 l
- spotreba elektriny: 150 000 MWh
- spotreba zemného plynu: 30 000 000 Nm3
- spotreba vody pre zamestnancov: 125 000 m3
- spotreba vody pre výrobný proces: 300 000 m3