V jeho databáze ho objavil Ind Deepak Gupta. Na 17 stránkach sa popisuje princíp zostrojenia ultranadzvukového civilného dopravného lietadla. Ideový zámer je súčasťou Zehst, projektu európskeho výrobcu lietadiel Airbusu. Teoretickým cieľom Patentu Yogi je vývoj nástupcu legendárneho Concorde. Informovala o tom DPA.
Predovšetkým v Nemecku a vo Francúzsku nie je štíhly trup nadzvukového stroja spojený len s obdivuhodným výtvorom leteckej techniky a s podstatne kratším letom z Európy do Spojených štátov než podzvukovými lietadlami druhej polovice minulého storočia. Pri zrútení Concordu neďaleko Paríža 25. júla 2000 zahynulo 113 ľudí, medzi nimi sa nachádzalo 97 Nemcov. V roku 2003 sa po 34 rokoch oficiálne skončila éra Concordu. Pre prevádzkovateľov British Airways a Air France boli tieto lietadlá veľmi drahé, veľmi hlučné a ťažko udržateľné.
Napriek tomu sen pretrval. Patent Yogi sľubuje, že let medzi Parížom a Tokiom sa skráti zo súčasných 12 hodín ne 180 minút. Z Londýna do New Yorku sa bude lietať namiesto sedem hodín len 60 minút. "Skrátenie dĺžky cestovania pre cestujúcich je a zostane kľúčovým faktorom vývoja celosvetového leteckého systému," konštatuje Airbus. Rýchlosť však nie je jediným dôvodom vzniku programu Zehst. Sú aj ďalšie: Nulové emisie a vysokorýchlostná preprava. Štúdia sa zaoberá aj využitím biopalív a elektrickej energie. Lietadlá, ktoré sa dostanú do prevádzky v polovici tohto storočia, budú musieť vyhovovať sprísneným normám na ochranu životného prostredia a tvrdším leteckým technickým štandardom.
Patent Yogi Gupta, poradcu pre patenty, ktorý sa vášnivo venuje vede a technike, priblížil na názornom videu, ako by mal nástupca Concordu fungovať. Gupta hovorí o "revolučnom lietadle, ktorý zanechá všetkých svojich nadzvukových konkurentov rýchlosťou 4,5 Machu (1 M = 1127,6 km/h), ňou zahanbí aj Concorde. Ten sa rútil do cieľa dvojnásobnou rýchlosťou zvuku.
Lietadlo podľa Patentu Yogi bude štartovať s dvoma turbomotormi pripevnenými na spodku trupu. Po úvodnej fáze štartu sa zasunú asi tak ako teraz podvozok. Raketový pohon bude potom hnať lietadlo do výšky až na maximálnu rýchlosť. Keď ju dosiahne, vtedy už bude vo výške 35.000 metrov a na tejto úrovni ho budú ťahať k cieľovému letisku dva špeciálne prúdové motory. Bude tak ako na Concorde umiestnené vzadu na deltovitých krídlach. Stroju budú dodávať stabilitu a udržovať vysokú rýchlosť. Lietadlo v takej výške nebude na zemi takmer vôbec počuť. Cestujúci v ňom budú sedieť v hojdačkovitých sedadlách priečne k smeru letu.
Program Zehst mal už pred štyrmi rokmi tri náčrty. Prihlásenie patentu v USA je dôležité, aby si jeho tvorcovia zabezpečili autorstvo princípu nového lietadla. Airbus sa však pokúša zľahčiť význam kroku tvrdením, že jeho divízie prihlasujú každoročne stovky patentov s cieľom zabezpečiť si intelektuálne vlastníctvo. Dodáva, že "nie každý patent sa napokon dostane do fázy rozpracovanej technológie alebo produktu". Jeden z argumentov proti Concordu uviedlo vedenie EADS, ktorý bol nedávno premenovaný na Airbus, znel: "Ekonomicky nezaujímavý, pridrahý".