Aby cesta k nim nebola až taká bolestivá, pomôžu vašim deťom rôzne hry či stavebnice. Aj podľa odborníkov je to najlepšia cesta, ako prečistiť po dlhom odpočinku mozgové závity.
Trénujte im pamäť a postreh
Aká je ponuka: postrehová hra Grabolo, rodinná kartová hra Ligretto, rôzne pexesá či kvartetá
Ako deťom prospievajú: Prekrvia a posilnia im prednú časť mozgu s centrom reči, pamäti, pozornosti a vedomia. Veľmi prospešná v tomto smere je vraj hra Tetris.
Aký je ich princíp: Mnohé z hier fungujú na pomerne jednoduchom princípe, napríklad zapamätať si, kde ležia dva rovnaké obrázky, ako je to pri pexese. Prípadne si zapamätať, u koho je karta (kvarteto), alebo si rýchlo všimnúť obrázok (Grabolo).
Komu sú určené: Už štvorročné deti zvládnu pexeso aj postrehové hry. Väčšinu hier však zvládnu všetky školopovinné deti.
Cena: 6,50 €
Nech ukážu vedomosti
Aká je ponuka: rôzne vedomostné a znalostné kvízy, ale napríklad aj scrabble
Ako deťom prospievajú: V prvom rade preverujú a zlepšujú vedomosti, nútia deti rozmýšľať o histórii, prírode, živote človeka alebo aj o dejinách a geografii svojej krajiny. Nútia tiež deti pracovať s jazykom a obohacovať tak ich slovnú zásobu.
Aký je ich princíp: Je ňou ako pri väčšine hier snaha vyhrať, tentoraz však nie na základe náhody, ale vedomostí. Aj keď si napríklad dieťa v scrabble vytiahne mizernú skupinu písmen, vlastnými schopnosťami kombinovať to nakoniec môže obrátiť na výhru.
Komu sú určené: Väčšina slovných hier je určená hráčom od 8 rokov, zábavu v nich však nájdu zväčša deti vo veku 10 až 12 rokov.
Cena: preverené hry ako scrabble stoja okolo 20 €
Nech sa správne rozhodnú
Aká je ponuka: stolové taktické či strategické hry, ako sú šachy, dáma, piškvorky, Bang!, Carcassonne alebo Osadníci z Katanu
Ako deťom prospievajú: Ťahy treba premýšľať dopredu, odhadovať stratégiu druhých a taktizovať.
Aký je ich princíp: Dôležité je, samozrejme, vyhrať a byť lepší ako súper. Cieľom je zveľadiť svoj majetok.
Komu sú určené: Keďže treba premýšľať vždy pár ťahov dopredu a rozmýšľať nad stratégiou, sú vhodnejšie pre staršie deti. Taktiku predsa vyžadujú už obyčajné piškvorky.
Cena: piškvorky stoja len ako papier a pero, Bang! okolo 10 €
Stavajte a tvorte
Aká je ponuka: ponuka stavebníc je skutočne široká, niektoré staviate podľa návodu do konkrétnych tvarov, iné zase nechávajú voľný priestor kreativite dieťaťa, či to je už Lego, Merkur, alebo Seva či Geomag
Ako deťom prospievajú: Rozvíjajú fantáziu, zručnosti, pomáhajú spolupráci rúk a očí a rozvíjajú aj konštruktívne myslenie.
Aký je ich princíp: Stavaním objektov sa deti stávajú malými projektantmi a podnecujú svoju obrazotvornosť.
Komu sú určené: Sú určené vekovo asi najširšiemu spektru – od batoliat po pubertiakov.
Cena: značkové stavebnice sú drahšie, špeciálne edície Lega môžu stáť aj 150 €, bežné stavebnice však nájdete aj od 15 do 25 €
Skúste obchodovanie
Aká je ponuka: Monopoly (je ich viacero typov) alebo Dostihy a stávky
Ako deťom prospievajú: Tento typ doskovej hry učí deti obchodovať, investovať, hospodáriť s peniazmi, premýšľať o stratégii, komunikovať so spoluhráčmi a navyše ešte aj odhadnúť riziko.
Aký je ich princíp: Stať sa najbohatším hráčom a pripraviť o peniaze všetkých naokolo.
Komu sú určené: Klasické Monopoly a Dostihy a stávky sú určené hráčom od 8 alebo 10 rokov, upravené verzie však zvládnu aj mladšie deti.
Cena: Monopoly okolo 20 €, Dostihy a stávky už od 12 €
Psychológ Miron Zelina: Hra rozvíja schopnosti prirodzene
- Takáto aktivita je významná nielen preto, že sa prirodzene a kontinuálne rozvíjajú ich rozumové procesy, ale aj preto, aby deti ľahšie „naskočili“ na školské učenie. Buduje to ich pozitívny vzťah k mysleniu, poznávaniu, tvoreniu. Pre deti vo veku 7 - 13 rokov, keď myslenie prechádza z fázy konkrétneho myslenia na abstraktné, je dobré budovať pomocou hier tieto oblasti:
- Osvojenie si nových slov, významov, pojmov, znalostí.
- Hry na prehĺbenie pochopenia významu slov - abstraktné myslenie, metaforické, analogické, analyticko-syntetické a podobne. Veľmi dôležité je dávať otázky, úlohy, hry na hodnotiace, kritické myslenie, na posudzovanie, či niečo je múdre - hlúpe, krásne - škaredé, dobré - zlé (racionalita - estetika - etika).
- Vrcholom sú úlohy, hry na rozvoj tvorivosti, kde má dieťa riešiť problém použitím fantázie, imaginácie, kde má produkovať čo najviac rozmanitých a originálnych nápadov. Toto všetko sa má diať v atmosfére hry a zábavy.