Pred nástupom do lietadla ešte každý z nich zaplatil 20-eurový registračný poplatok. Nadšenie už po niekoľkých minútach vystriedali strach a boj o holý život! Obe lietadlá, ktoré ich mali vyniesť do potrebnej výšky, sa zrazili a zrútili do ťažko prístupneho terénu. O život prišli traja parašutisti, dvaja piloti a dvaja navigátori. Mal to byť veľký deň, pre mnohých splnenie si jedného veľkého sna. Tridsaťštyri parašutistov chcelo neďaleko obce Červený Kameň prekonať rekord v hromadnom skoku spred troch rokov. Na akciu sa prihlásili nadšenci z celého Slovenska. V deň očakávanej udalosti dokonca zaplatili 20 eur ako registračný poplatok.
Rozdelení boli do dvoch lietadiel typu L410, ktoré sa krátko pred pol desiatou zrazili. Jedno lietadlo sa zrútilo do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotuč a druhé asi dva kilometre od obce Červený Kameň. „Nehoda sa stala vo výške 1 500 metrov. Jedno z lietadiel pravdepodobne prudko kleslo, a tak došlo k zrážke,“ vysvetlil Juraj Gyenes z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Podľa svedkov išlo o scénu ako z katastrofického filmu.
„Videl som, ako z neho vyskakovali ľudia,“ opísal Vendelín (36), ktorý tragédiu sledoval priamo z autobusu. Pre posádky v oboch lietadlách išlo o sekundy. Všetci sa snažili zachrániť a vyskočiť ešte skôr, ako dôjde k zrúteniu strojov. Z celkovo 38 ľudí sedem nehodu neprežilo. Okrem troch parašutistov aj štyria piloti. „Z jedného z lietadiel sa podarilo vyskočiť všetkým 17 parašutistom. Druhé však opustilo iba 14. Vyšetrovanie odpovie, pre akú príčinu sa im nepodarilo zachrániť,“ uviedol minister vnútra Róbert Kaliňák.
Na mieste tragédie zasahovalo viac ako 200 hasičov, záchranárov, policajtov, ktorí prehľadali celé okolie, aby pozbierali čo najviac dôkazov dôležitých pre objasnenie prípadu. „Z celkového počtu 31 preživších šiestim parašutistom záchranári odporučili prevoz do nemocnice, dvaja ho však odmietli,“ vysvetlila hovorkyňa Falck Alena Lacyková-Krčová. Do Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Trenčíne záchranári napokon transportovali štyroch pacientov pri vedomí, ktorí utrpeli najmä povrchové poranenia a odreniny.
Zomreli skúsení piloti
Menšiu šancu na záchranu mali samotní piloti a dvaja navigátori. Podľa platnej legislatívy totiž nie sú v takýchto lietadlách piloti povinní nosiť padáky. V prípade ohrozenia života by im nepomohli, kabína je na manipuláciu s nimi príliš malá. Jeden z pilotov - Róbert Slosiar bol zakladateľom tamojšej leteckej školy a zároveň vedúci letovej prevádzky Aeroklubu Dubnica nad Váhom a veliteľ posádky prvého lietadla. Mal nalietaných viac ako 10-tisíc letových hodín na vrtuľníkoch aj na veľkých dopravných lietadlách. Tragédia prekvapila aj skúsených pilotov. Jeden z nich, dnes už na dôchodku, lietal na podobnom type lietadla.
Včerajšie nešťastie považuje za veľkú náhodu: „Je to podobné, ako keby išli dvaja cyklisti vedľa seba, debatovali, ťukli do seba a skončili na zemi. Obrazne povedané, tak to bolo aj teraz. V princípe lietadlá nemôžu byť nad sebou, vždy sa musia vidieť. Keď sa preskupujú, tak sa na malý okamih nevidia a zrejme v tomto momente sa navzájom ťukli a stala sa tragédia.“ Všetci tí, čo prežili, však nebohých pilotov neodsudzujú. Podľa nich sa v hrôzostrašnej situácii po zrážke rozhodli správne. Lietadlo nasmerovali do lesa. Ak by totiž spadli na rodinné domy, obetí by bolo omnoho viac.
Čo je RW zostava
RW (relative work) zostava, v ktorej parašutisti skákali, je najrozšírenejšia disciplína rekreačného parašutizmu. Parašutisti počas voľného pádu vytvárajú rôzne vopred dohodnuté zostavy a formácie. Cieľom môže byť vytvoriť čo najviac formácií alebo vytvoriť čo najväčšiu formáciu.