Stroje viedli skúsení piloti a zatiaľ sa nevie, čo bolo príčinou veľkého nešťastia. Odborníci sú vo vyjadreniach opatrní a chcú si počkať na výsledky vyšetrovania. To by malo trvať minimálne 40 dní.
Ste skúsený pilot. Viete si predstaviť, čo sa dialo po zrážke?
Piloti robili všetko pre to, aby to dopadlo dobre. Klobúk dolu pred nimi. Bola to obrovská deštrukcia. S odtrhnutým chvostom na stroji museli vedieť, že nemajú šancu. Je to ako kus železa, ktorý rýchlo padá na zem. Snažili sa stroje udržať, aby mohli všetci vyskočiť a aby trosky nedopadli do obývanej oblasti.
Ako sa mohli lietadlá dostať tak blízko k sebe?
V prvom rade nejde o žiadne športové lietadlá, ako sa tvrdí. Boli to malé dopravné lietadlá. Pri týchto sú predpísané rozostupy, ktoré musia byť medzi strojmi dodržané. Ak by boli blízko pri sebe, hrozí tam nebezpečenstvo.
Aké nebezpečenstvo?
Vraví sa tomu turbulencia za vrtuľou. Ak sa dostane vrtuľové lietadlo pod druhé, vytvorí sa tam turbulencia z vrtule a tá ho doslova pritiahne k sebe. Môže dôjsť k zmene obtekania vzduchu okolo krídiel lietadla. Následne aj k zmene letových vlastností stroja. Bolo tam veľa svedkov, takže situáciu asi rozjasnia výpovede parašutistov, ktorí asi videli blížiaci sa stroj. Či to tak naozaj bolo, nedá sa povedať. V každom prípade to, čo dokázali v takejto situácii piloti, je doslova zázrak. Všetci, čo prežili, im vďačia za životy.
Mali piloti nejakú šancu na záchranu?
Približne v 1 500-metrovej výške a pri tej rýchlosti si to neviem celkom predstaviť. Kabínka je malá a piloti aj kopiloti musia byť pripútaní. Okrem toho sedia úplne vpredu a v tej rýchlosti pri páde je neuveriteľné, ako majstrovsky dokázali so strojom manipulovať. Myslím, že vedeli, že nemajú šancu, ale chceli zachrániť pasažierov. Zo všetkých síl sa snažili znížiť straty na životoch. Muselo byť náročné riadiť lietadlo tak, aby nesmerovalo strmhlav dolu.
Najčastejšou príčinou je ľudský faktor
Ján Mikuš, Slovenská letecká agentúra:
Žiadne oficiálne verzie ešte nie sú. Podľa štandardných postupov vyšetrovanie takejto udalosti trvá minimálne 40 dní. Keď je málo informácií a veľa vecí je nejasných, môže to pokojne trvať aj dva roky, ako to bolo v prípade strateného boeingu. Je to omnoho zložitejšie ako napríklad vyšetrovanie, keď motorka narazí do stĺpa. Najčastejšou príčinou leteckých havárií však býva zlyhanie ľudského faktora. Zanedbateľné percento tvoria potom technické chyby. Nič viac sa k tomu momentálne nedá povedať.
4 možné tragédie
Nastáva pri lete už v určitej nadmorskej výške. Môže vtedy dôjsť k zmene obtekania vzduchu okolo krídiel lietadiel. Následne sa môžu zmeniť letové vlastnosti stroja.
2. Slepý uhol
Pred letovou výškou nastáva okamih, keď pilot na malý okamih nevidí druhé lietadlo. Mohli sa tak priblížiť k sebe a došlo k zrážke.
3. Ľudský faktor
Najčastejšou príčinou leteckých nešťastí je zlyhanie ľudského faktora. Mohlo ísť o zlý technický manéver jedného z pilotov.
4. Technická chyba
Zlý stav stroja alebo problém, ktorý sa objavil až vo vzduchu. Tieto lietadlá nemajú čierne skrinky.