Všetci, ktorí jazdia bez taxametra, registračnej pokladnice, preukazu vodiča či označenia vozidla „taxislužba“, si koledujú o pokutu. Vodičom bez licencie hrozí sankcia až 15-tisíc eur. Mesto sa na šoférov Uberu už chystá, kontroly komplikuje to, že sa pred zákonom skrývajú v autách bez označenia.
Zvýšenie konkurencieschopnosti, rýchlejšia a lacnejšia doprava. S týmito očakávaniami vítali ľudia službu Uber. Za prevratným start-upom sa však skrýva vážne porušovanie zákona. „Všetci naši vodiči budú jazdiť s taxi licenciou,“ povedal už dávnejšie pre TV Markíza Lokman Kuris, zástupca Uberu pre Slovensko.
Prax odhalila niečo iné. Za chýbajúce licencie, preukazy či taxametre však pykať nebude len firma Uber, ale aj jej nezodpovední vodiči. „Dopravný správny orgán uloží pokutu od 100 do 15 000 eur tomu, kto prevádzkuje taxislužbu bez koncesie alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorí nemajú preukaz vodiča,“ povedala Katarína Kohútiková z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu.
Mesto chce oddeliť poctivých taxikárov od tých, ktorí jazdia protiprávne. Má to však jeden háčik, vodiči Uberu sú na cestách neviditeľní. „Hľadáme spôsoby, ako efektívne vykonávať kontroly v Uber, pretože nespĺňajú ani základné požiadavky prevádzkovania taxislužby - vozidlá nemajú označenie,“ dodala Kohútiková. Zdá sa, že mestskej polícii neostáva iné, len vykonať kontrolu tak, že si do služobných mobilov stiahne aplikáciu a jazdu si objedná.
Čo na to taxikári?
Štefan Gajdi, podpredseda Únie taxikárov:
"Je to protizákonná činnosť a vodiči, ktorí jazdia pre Uber, sa vystavujú nemalým sankciám. V 1. stupni je to pokuta až do 15 000 eur, v 2. až do 40 000 eur a ďalej ide o trestný čin nedovoleného podnikania. Na rade je magistrát, ktorý iste nájde spôsob, ako ich kontrolovať. Zrejme by bolo dobré, keby ministerstvo financií prehodnotilo zavedenie pevnej ceny, o ktorú taxikári dlho žiadajú."