O podobných ťahákoch pre turistov, ktoré fungujú napríklad v Prahe
či Karlových Varoch, radnice miest na Slovensku zatiaľ len uvažujú. Plány
navyše často narážajú na nedostatok financií, iné priority a niekedy aj na
odmietavé reakcie občanov.
V hlavnom meste sa už dlhší čas diskutovalo o výstavbe lanovky na
Bratislavský hrad. Takýto projekt navrhol ešte bývalý župan kraja Ľubo
Roman. Súčasné vedenie kraja však tvrdí, že dôležitejšie je riešiť iné
dopravné problémy. Podobný názor má aj vedenie bratislavského magistrátu.
"Kraj má v oblasti dopravy vážnejšie a dôležitejšie otázky na riešenie. Ak
však príde nejaký súkromný podnikateľ, vieme ho podporiť," povedala ČTK
hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Milka Podmajerská. "Nemáme to
zaradené v programe priorít (...) a navyše hlavné mesto sa podieľalo na
zrekonštruovaní sedačkovej lanovky, ktorá premáva zo Železnej studienky na
Kolibu," dodala hovorkyňa bratislavskej radnice Eva Chudinová.
Lanovku v rekreačnej zóne bratislavského lesoparku obnovila a prevádzkuje
mestská časť Nové Mesto od roku 2005. Menší záujem návštevníkov však tento
rok mestskú časť donútil obmedziť prevádzkové hodiny na štvrtok až nedeľu.
O postavení lanovky uvažujú viaceré slovenské mestá. Nitra už lanovku na
kopec Zobor mala, v 90. rokoch však schátrala a bývalé vedenie mesta dokonca
uvažovalo o jej likvidácii. Podľa súčasného prednostu mestského úradu
Ľubomíra Martinku rokuje radnica so súkromným investorom o využití Zobora
pre cestovný ruch a počíta aj s prevádzkou lanovky. Projekt je však iba na
začiatku a nie je preto známe, kedy by mohlo zariadenie premávať, ani koľko
by rekonštrukcia stála.
Ďalším mestom, ktoré uvažuje o výstavbe novej mestskej lanovky, je Zvolen.
Turistov by mala voziť na zrúcaninu Pustého hradu, ktorý rozlohou patrí k
najväčším na Slovensku. V blízkosti zrúcaniny má stáť aj turistická
rozhľadňa. Ani v prípade Zvolena však ešte zďaleka nie je isté, či sa
projekt vôbec uskutoční. Na rozhľadňu ani na samotnú lanovku totiž ešte
neboli vyčlenené žiadne peniaze.
Lanovka bude v budúcnosti možno premávať aj v Trenčíne. Mala by uľahčiť
cestu turistom z centra mesta na Trenčiansky hrad, ktorý stojí na strmom
brale. Podľa vlaňajších prepočtov by výstavba mala stáť približne 72
miliónov korún. Zástupcovia radnice pred časom uvažovali, že by celý projekt
financovali aj prostredníctvom eurofondov. Viacerí obyvatelia mesta však
argumentovali, že pomoc potrebuje skôr samotný hrad, ktorý je notoricky
známy problémami s rozpadajúcimi sa hradnými múrmi.
Naopak, už od začiatku 20. storočia patrí k neodmysliteľným atrakciám vo
Vysokých Tatrach pozemná lanová dráha na Hrebienok. Spodná stanica sa
nachádza v Starom Smokovci, ktorý sa považuje za centrum mesta Vysoké Tatry
tvoreného tatranskými osadami.
Lanovky na Slovenské hrady? Uvidíme...
BRATISLAVA - Slovenské mestá zatiaľ veľkou väčšinou neponúkajú
turistom a svojim občanom atraktívnu dopravu lanovkou na svoje hrady či iné
pamiatky.