Personalisti hľadajú vhodných pracovníkov všade, kde sa dá, a správny profil môže významne zvýšiť vaše šance na trhu práce. Ako si budovať online reputáciu? Čo personalisti neradi vidia? Rady budúcim zamestnancom poskytli Michal Batis a Radoslav Mlynček z personálnej agentúry Grafton Recruitment. Sociálne siete sú čoraz častejším nástrojom na vyhľadávanie práce aj pracovníkov. Zamestnávateľom a personalistom umožňujú nazrieť aj do profilov ľudí, ktorí práve nehľadajú pracovné miesto. Najviac im vyhovuje LinkedIn.
„Najčastejšie sa na tejto sieti naberajú ľudia z informačných technológií a služieb, softvérového inžinierstva, finančných služieb, reklamy a marketingu, ako aj z oblasti telekomunikácií,“ tvrdí branch manager Michal Batis z personálnej agentúry Grafton Recruitment. Svoj význam má aj Facebook. Už slúži nielen ako nástroj na „preklepnutie“ kandidátov, ale aj na hľadanie vhodných zamestnancov. Problém je, že ľahko môžete na personalistu urobiť veľmi zlý dojem. „Kandidátom odporúčame vyhnúť sa vulgárnym statusom či nevhodným fotografiám, ako aj hanlivému vyjadrovaniu na účet aktuálneho zamestnávateľa. Zažil som prípady, keď vybraného zamestnanca na základe negatívneho dojmu neprijali,“ dodáva Batis.
Ako sa neznemožniť
- Vymažte všetky nevhodné fotky a komentáre zo svojho profilu.
- Pre istotu si skontrolujte, či niekde nemáte nevhodné pripomienky k svojim predošlým zamestnávateľom, a vymažte ich.
- Nastavte si kontrolu obsahu pridávaného vašimi priateľmi, aby ste mali maximálny prehľad o tom, čo sa na vašom profile objaví.
Čo je vhodné
- neprezentovať sa extrémisticky, či už svojimi názormi, alebo účasťou v skupine, ktorá propaguje rasovú alebo inú neznášanlivosť
- sila prvého dojmu je veľmi silný artikel, personalista sa často rozhoduje už na základe fotografie v profile
- neprezentovať sa prehnane extrovertne, môžete si zavrieť dvere do dobrej firmy
Dôležité sú fakty o práci
Zručnosti a skúsenosti, predchádzajúci zamestnávatelia, dĺžka zamestnaní a znalosť cudzích jazykov - nič personalistov nezaujíma viac ako práve tieto veci. Keď vypĺňate alebo aktualizujete profil, použite čo najviac kľúčových výrazov. Profil by mal obsahovať čo možno najviac dôležitých faktov smerujúcich k rýchlej definícii práce kandidáta. Siahodlhé eseje o pracovnej náplni sa nechce čítať žiadnemu personalistovi. Neúplnosť informácií v profile vás môže pripraviť o zaujímavú pracovnú ponuku, problémom je aj to, že sú pozície, ktoré sa nazývajú rovnako, a pritom sa diametrálne líšia. „Potom personalisti nemajú kompletné informácie a zbytočne váhajú pri oslovovaní,“ tvrdí špecialista na sociálne siete Radoslav Mlynček z Grafton Recruitment.
Žiadané zručnosti
To, že viete písať všetkými desiatimi, už nikoho neohúri. Musíte mať také zručnosti, aby sa personalistom zatajil dych. Ktorých 7 dnes vládne?
- štatistická analýza a „dolovanie“ dát
- middleware and integration software (IT)
- úložné systémy a manažment
- bezpečnosť sietí a informácií
- SEO/SEM marketing (internetové stránky)
- business intelligence (IT)
- vývoj mobilných aplikácií
Ako sa prezentovať
1. Dôkladne vyplňte svoj profil
- používajte kľúčové slová
- personalista sa ľahšie orientuje, keď si môže prečítať náplň vašej práce
2. Aktualizujte fotku vo svojom profile
- čím novšia, tým lepšia
- vyhnite sa momentkám z dovolenky či selfie
- fotka by mala byť neutrálna a pôsobiť seriózne
3. Kontrolujte informácie o sebe
- pravidelne kontrolujte svoj profil, či ste nezabudli pridať novú zručnosť alebo skúsenosť
- je dôležité, aby sa vaše údaje na sociálnej sieti zhodovali so životopisom, ktorý zasielate firmám, personalista v tom nebude mať chaos
Byť alebo nebyť na sociálnej sieti?
Ak nie ste na Facebooku ani na LinkedIn, váš zamestnávateľ musí mať radosť. Pracovný čas evidentne netrávite svojou prezentáciou a komunikáciou s priateľmi, o svojej práci či šéfovi nediskutujete verejne. V prípade, že chcete zmeniť prácu, to však môže znamenať značnú nevýhodu. „Myslím si, že žijeme v čase, keď nás neprezentuje už len vykonaná práca, ale aj spôsob, ako sa dokážeme predať,“ tvrdí Mlynček. Prezentácia na LinkedIn je podľa neho najefektívnejším spôsobom, ak pracujete - alebo máte záujem o prácu - v IT, telekomunikáciách, financiách, marketingu. „Ak ľudia z týchto sfér stále nemajú založené profily, buď ich skutočne nepotrebujú, alebo nechcú. Z môjho pohľadu je to naozaj nedostatok, a to najmä preto, že vhodní uchádzači sa dokážu dostať k vhodnej ponuke omnoho skôr, ako ju hľadať niekoľko dní na internete,“ dodáva Mlynček.
Pozor na Twitter aj Pokec
Personalisti najčastejšie využívajú LinkedIn. Ide o čisto profesionálnu sociálnu sieť, profil je kariérnou vizitkou. Podobné zameranie má Xing. Ďalšou zaujímavou sieťou je Facebook. Je určený najmä na komunikáciu s priateľmi a na zábavu, personalisti ho preto berú s rezervou. Jeho výhodou je, že o adeptovi na prácu sa dozvedia najviac. Najmenej používajú Twitter, Pokec a ostatné sociálne siete, ktoré sú intímnejšie a poskytujú menej informácií. Personalista si však môže aj na Twitteri pozrieť, čo komentujete a k akým témam sa vyjadrujete. Aj tieto pomerne súkromné siete môžu niekedy zavážiť.
Sociálne siete a práca
je najpopulárnejším sociálnym kanálom personalistov z celého sveta.
2,5 milióna
aktívnych užívateľov zo Slovenska má Facebook, pričom 52 % tvoria ženy a 48 % muži.
Viac ako 112-tisíc
obyvateľov Slovenska je na LinkedIn. Ide o tretiu najpopulárnejšiu sociálnu sieť u nás po Facebooku a Pokeci.
54 percent
Takmer každý piaty kandidát nezíska požadované pracovné miesto pre nesprávne informácie v profiloch či zdieľaný obsah na sociálnych sieťach.
16 112
voľných pracovných miest bolo na Slovensku v 2. štvrťroku 2015. Medziročne je to o 779 miest menej.