Zároveň ide o poslednú veľkú automobilovú investíciu v tomto desaťročí, ktorá vytvára tisíce nových pracovných miest. Povedal v diskusnej relácii na TABLET.TV Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity.
„Po roku 2020 nastane výrazná robotizácia výroby, ktorá zníži potrebu ľudskej pracovnej sily minimálne o polovicu. V Európe je priemer výroby 80 automobilov na jedného zamestnanca. Po plnom nástupe robotizácie to bude až 150 áut. Čiže priamo vytvorených pracovných miest bude o polovicu menej ako v súčasnosti,“ povedal Lešinský.
Slovensko získalo možnosť rokovať o tejto investícií najmä vďaka dostatočnému množstvu subdodávateľov, ktorí v krajine sídlia. Pre Nitru ako budúce sídlo fabriky rozhodla sieť týchto firiem, ktorá sa nachádza v oblasti medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
„Dokopy je tu asi 200 subdodávateľských firiem a tie si skôr pomáhajú, ako konkurujú. Sú k dispozícii pre každú z automobiliek a sú takou stabilizačnou nohou odvetvia,“ vysvetlil Lešinský s tým, že Jaguar Land Rover pritiahne na Slovensko aj viacerých vlastných subdodávateľov. „Už sa viaceré firmy pripravujú na príchod na Slovensko, hľadajú lokality, kde sú vzdelané stredné a vyššie kádre,“ dodal Lešinský.
Zároveň sa neobáva, že by štvrtá automobilka zvýšila závislosť slovenskej ekonomiky od jedného priemyselného odvetvia. „Už neplatí tradičný pohľad na automobilový priemysel, že je to v podstate len strojárstvo. Moderné autá majú komponenty vyrábané aj v chemickom či elektrotechnickom priemysle. Veď napríklad software si vyžaduje až 20 miliónov riadkov príkazov,“ dodal Lešinský.
Nový závod na výrobu automobilov pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 kusov vozidiel ročne by mal vytvoriť 2000 až 4000 nových pracovných miest. Predpokladané investičné náklady sú vyčíslené na viac ako 1 miliardu eur.
Ďaleká budúcnosť
Slovensko je ešte na míle ďaleko od uzavretia investície britskej automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre. Vyhlásil to vo štvrtok štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR a splnomocnenec vlády pre strategické parky Viktor Stromček pred členmi parlamentného hospodárskeho výboru. Poslanci vládneho Smeru-SD neschválili návrh opozície, aby ich zástupcovia rezortu informovali o stave príprav investície pravidelne každý mesiac.
Stromček pripomenul, že ide o najväčšiu investíciu v histórii Slovenska a zároveň najväčší obchodný prípad v Európskej únii (EÚ) za posledných sedem rokov. „Akýkoľvek neštandardný krok môže mať za následok to, že túto investíciu nezískame. Jediné, čo zatiaľ padlo zo strany potenciálneho investora, bolo, že sme krajinou, s ktorou vstúpili do užších rokovaní. Dnes sa bavíme o tom, ako má vyzerať technická infraštruktúra. Sme na míle ďaleko, aby sme mohli povedať, že investor sem príde a že získame tisícky nových zamestnaní pre ľudí,“ podčiarkol.
Zároveň poukázal na to, že niektorí politici využívajú investíciu na vlastnú publicitu, čím narážal na vyjadrenia šéfa výboru Jána Hudackého (KDH). Ten sa voči jeho slovám ohradil a zdôraznil, že víta investíciu, ktorá prinesie krajine hospodársky rast a zamestnanosť. „Chcem ale upozorniť vládu, že sú s tým spojené aj určité negatívne aspekty. Je to opäť lokalizované na západe Slovenska, čo opäť len zvýši regionálne rozdiely,“ opísal.
Vykupovanie pozemkov
Ako dodal, pracovné kapacity na západe sú už také nízke, že automobilky majú problémy s pracovnou silou. To podľa neho spôsobí migráciu ľudí z východu, čo môže mať negatívny vplyv na väzby v rodinách. „Dostávate to do roviny politikárčenia. Je tu jasný problém, keď určité skupiny špekulatívnym spôsobom vykupujú pozemky, tie informácie mohli uniknúť. Nemôžeme sa k tomu postaviť ľahostajne, je tu verejný záujem,“ zdôvodnil Hudacký, prečo zaradil bod na rokovanie výboru.
Verejným záujmom argumentoval aj poslanec Juraj Miškov (nezaradený). Od Stromčeka chcel vedieť, aké podmienky sú súčasťou predbežnej dohody vlády s automobilkou zo začiatku augusta. „Je absolútne legitímne právo každej vlády dať investorovi ponuku, akú sa rozhodne. Ale vláda dáva ponuku nie zo svojich, ale z verejných peňazí a verejnosť má právo dostať aspoň minimálne informácie o štruktúre tejto pomoci,“ domnieva sa.
Stromček povedal, že v predbežnej dohode neboli uvedené žiadne konkrétne podmienky. Vláda podľa neho teraz zhodnocuje vplyv investície na ekonomiku a s investorom rokuje o detailoch. „Keď sa skončia tieto vyjednávania, dáme to na stôl, aby každý obyvateľ vedel, za akých podmienok sem investor príde,“ uviedol s tým, že rozhodnutie by malo padnúť do konca roka.
Minister hospodárstva Vazil Hudák oznámil, že podozrenie, že z jeho rezortu ušli informácie, ktoré spôsobili skupovanie pozemkov pri Nitre špekulantmi, už prešetruje generálna prokuratúra. „Nezasahujeme do procesu, počkáme si na výsledok. Ak sa ukáže, že došlo k nekalému úmyslu zo strany zamestnancov ministerstva, vyvodím z toho veľmi tvrdé následky,“ ubezpečil. Zároveň vyjadril snahu dotiahnuť investície aj na východné Slovensko.
Poslanci schválili zmenu uznesenia, ktorú navrhol Maroš Kondrót (Smer-SD), že informácie výboru nebudú zástupcovia vlády podávať raz do mesiaca, ale podľa aktuálnej situácie. To sa nepáčilo opozícii. „Čo je to podľa aktuálnej situácie? Kto to zhodnotí? Či by to nemohlo byť každé dva alebo tri mesiace, ale nie podľa aktuálnej situácie, lebo to nemusí byť nikdy,“ uzavrel Alojz Přidal (KDH).