V súčasnosti je viac ako 100.000 podnikateľov, ktorí používajú klasickú registračnú pokladnicu. Títo sa môžu zaregistrovať už aj počas týchto dní, nemusia čakať na koniec roka. "Prihlasovacie údaje im pošleme poštou. Ak chcú využívať virtuálnu pokladnicu od januára 2016, pokojne sa môžu zaregistrovať aj v najbližších dňoch či týždňoch," povedala TASR hovorkyňa Finančnej správy (FS) Patrícia Macíková. Podnikateľom odporúča urobiť to čo najskôr, testovať stranu, na ktorú potom nabehnú naplno od januára budúceho roka.
Virtuálnu pokladnicu využívajú len tí, ktorí pri platbách v hotovosti nevydajú viac ako 1000 blokov mesačne a na ktorých sa povinnosť registrovať tržby začala vzťahovať od 1. apríla tohto roku. Na jej používanie sa zaregistrovalo 20.155 daňovníkov, v mobile okolo 8000 daňovníkov. "Od januára budúceho roku virtuálnu pokladnicu budú môcť využívať už aj bežné potraviny, reštaurácie, kaderníctva, určená bude aj pre ostatné služby. Výhod to má niekoľko, medzi základné patrí menej administratívnych povinností.
To znamená, že pokiaľ má podnikateľ pripojenie na virtuálnu pokladnicu, nemusí viesť pokladničnú knihu, nemusí robiť uzávierky, evidovať vytlačené bločky. Za virtuálnu pokladnicu sa neplatí. Ak ju chce podnikateľ používať, stačí, že sa zaregistruje na našej webovej stránke," ubezpečila hovorkyňa FS. Pri používaní virtuálnej pokladnice netreba viesť pokladničnú knihu, nie je potrebné navštíviť daňový úrad a nie je potrebná ani zmluva so servisnou organizáciou. O servis aplikácie sa stará finančná správa a služba je bezplatná.
Žiadosť o pridelenie kódu VRP sa predkladá ktorémukoľvek daňovému úradu osobne, poštou alebo elektronicky. V prípade, že sa podnikateľ rozhodne pre klasickú elektronickú registračnú pokladnicu (ERP), povinný je daňovému úradu predložiť knihu ERP, servisnú organizáciu požiadať o uvedenie pokladnice do prevádzky, k čomu je potrebná zmluva. Ten, kto používa EPR, musí pri zmene údajov predložiť miestne príslušnému úradu knihu ERP. Povinnosť má vyhotovovať a archivovať dennú uzávierku po dobu päť rokov.
Podnikateľovi s virtuálnou registračnou pokladnicou táto povinnosť odpadá. Virtuálna pokladnica nemá fiškálnu pamäť, a preto nemusí žiadať servisnú firmu o jej výmenu v prípade, že sa pokazí, pri výmene údajov, alebo ak sa vyčerpala jej kapacita. Ten, kto používa ERP, povinný je okrem iného zabezpečiť ochranu uložených údajov aj dátových médií. Pri používaní virtuálnej pokladnice stačí, ak zabezpečí ochranu prihlasovacích údajov. Ukončenie prevádzky VRP je jednoduchšie. Kým v prípade klasickej zákon vyžaduje, aby prevádzku ukončila servisná organizácia a podnikateľ predložil na mieste príslušný daňový úrad knihu ERP, ukončenie používania VRP stačí daňovému úradu len oznámiť, a to aj elektronicky.