Určite nie je dobré školáka nútiť do odboru, ktorý nechce študovať. Takýmto postojom sa dieťaťu vzdelávanie zhnusí a nespokojní budú aj rodičia. Ako vybrať ten správny smer a na čo si dať pozor? Radí Erika Faberová, riaditeľka Základnej umelecke školy na Sklenárovej ulici v Bratislave.
Stav žiakov v základných umeleckých školách sa štatisticky spracúva každý rok k 15. septembru. „Všetko nasvedčuje tomu, že naplníme počet 900 žiakov v štyroch odboroch,“ uviedla riaditeľka Základnej umeleckej školy na Sklenárovej ulici v Bratislave Erika Faberová. V škole majú pritom štyri základné odbory. Hudobný, výtvarný, tanečný a literárno-dramatický. Podľa nej bol tohto roku veľký záujem o hru na gitare a na bicích nástrojoch. „Tohtoročnou novinkou je otvorenie hry na klarinete, kde už máme prvých študentov,“ povedala Faberová. Školu pritom môžu navštevovať deti od 5 rokov, žiaci, študenti aj dospelí. „V poslednom období si veľa dospelých plní sny štúdiom v základnej umeleckej škole,“ uzavrela sa úsmevom Faberová.
Rozdiel je aj v pohlaví
- Ak si rodičia nevedia rady, pomôžu skúsenosti zo škôl. Niektoré odbory totiž každoročne navštevuje viac chlapcov ako dievčat a opačne. Flauta, husle, saxofón a klavír sú pritom nástroje, ktoré pravidelne oslovujú obe pohlavia rovnako.
Chlapci
- hra na gitare
- hra na basgitare
- hra na bicích nástrojoch
Dievčatá
- literárno-dramatický odbor
- zborové a sólové spievanie
- výtvarná
Čo ak ste nestihli prijímačky
- Prijímacie pohovory na ZUŠ sa konajú v máji až júni. Ak ste termín nestihli, môžete sa prihlásiť ešte v septembri. Ak má ZUŠ voľné miesta, môže žiaka prijať po vykonaní dodatočnej prijímacej skúšky.
Vnímajte vlohy dieťaťa
- Ak sa rodič dostatočne venuje svojmu dieťaťu, môže už veľmi skoro vybadať jeho nadanie či predpoklady na niektorú disciplínu v ZUŠ. Niekedy pomôže aj porada s učiteľmi v škole. Tí majú dlhoročné skúsenosti a vedia pomôcť s výberom. Niekedy sa dieťaťu na vybranom odbore nepáči, vtedy sa treba poradiť o jeho preložení na zaujímavejšiu aktivitu.
Čo ponúkajú školy
Hudobný odbor
- hra na klavíri, keyboarde, akordeóne, zobcovej flaute, hoboji, saxofóne, husliach, viole, violončele, gitare, cimbale, bicích, kotrabase, basgitare, klarinete
- spev
- kompozícia a improvizácia
Tanečný odbor
- tanec klasický, moderný, ľudový, džezový, orientálny, kreatívny
- tanečná príprava a tanečná prax
- hudobno-pohybová výchova pre deti predškolského veku od 5 rokov
Výtvarný odbor
- kresba, maľba, grafika
- dekoratívne činnosti
- modelovanie a tvarovanie
- základy čiernobielej a farebnej fotografie
- tvorba animovaného filmu
Literárno-dramatický odbor
- dramatická príprava, umelecký prednes
- dramatika a slovesnosť, dejiny divadla
- hudobná a hlasová príprava
- pohyb, práca v súbore
Nútenie nepomôže
Gabriela Herényiová, detská psychologička
- Základné umelecké školy sú dobré, rozvíjajú vlastnosti a schopnosti, na ktoré nie je čas v základnej škole. Sú dobré aj na odhalenie nadania a skrytého talentu. Samotné dieťa ešte nevie, v čom je dobré, preto za neho rozhodujú rodičia. Tí chcú často deťom poskytnúť to, čo sami v detstve nemali alebo nemohli mať. Je dobré vyskúšať zopár odborov alebo krúžkov. Ak niečo prestane dieťa baviť, nemá chuť tam chodiť, tak ho určite netreba do toho tlačiť, ale zvoliť iný odbor.