Európska komisia dnes zverejnila výsledky spotrebiteľského prieskumu, ktorý poukazuje na to, že potenciál elektronického obchodu v rámci Európy zostáva nevyužitý. 61 % spotrebiteľov v Európe sa cíti bezpečnejšie, ak nakupuje v rámci elektronických obchodov vo vlastnej krajine. Len 38 % respondentov sa cíti bezpečne pri nakupovaní cez e-shopy z iných členských krajín EÚ, avšak len 15 % to aj reálne robí. Sú to pritom práve spotrebitelia, ktorí tvoria 57 % európskeho HDP. Pritom len 2 % spotrebiteľských nákupov sa uskutočňuje online.
Koľko míňame pri online nakupovaní?
Priemerný Európan nakúpi ročne tovar a hmotné služby (napríklad ubytovanie) v objeme 760 eur. Pokiaľ ide nehmotné služby (napríklad online jazykové kurzy), v priemere na ne vynaložíme 94 eur ročne a na nákup digitálneho obsahu vynaložíme v priemere 107 eur.
Pokiaľ ide o dôvody online nakupovania, 49% Európanov nakupuje online, lebo je to pohodlnejšie, rovnaký počet to odôvodňuje výhodnejšími cenami a 36% Európanov oceňuje lepší sortiment. Naopak, to, čo spotrebiteľov odrádza sú vysoké poplatky za doručovanie tovaru, vysoké náklady na vrátenie tovaru, dlhé dodacie lehoty a obavy zo spôsobu riešenia sporov.
Najviac je online nakupovanie populárne vo Veľkej Británii (79%), najmenšej obľube sa nakupovanie cez internet teší v Rumunsku (10%).
Ako sú na tom Slováci?
Slovensko zažíva najväčší boom v online nakupovaní. Zaznamenalo najväčší nárast spomedzi všetkých krajín EÚ. V porovnaní s rokom 2006 nastal na Slovensku nárast v nakupovaní cez internet o 50 %. Pokiaľ ide o znalosť spotrebiteľských práv, Slováci patria medzi špičku v Európe. Slováci sa vyznačujú aj veľkou aktivitou pri riešení prípadných problémov Kým v prípade problémov pri online nákupe podnikne nejaké kroky k náprave len 24% Európanov, u Slovákov je to až 90%. Zdá sa, že tento aktívny prístup je namieste, veď sú to práve Slováci, ktorí sa až príliš často stanú obeťami nekalých praktík predajcov. Až 10% Slovákov zažilo nepríjemnú situáciu, že objednaný tovar nebol doručený. Až 69% Slovákov sa cítili byť podvedených nekalou, klamlivou a zavádzajúcou reklamou.
Viac informácií o európskych témach nájdete na www.europa.sk.