Bývalý občiansky publicista sa totiž v poslednom čase objavuje až vo dvoch reklamných kampaniach. Podľa slov mediálneho analytika je však správanie markizáckej stálice prinajmenšom zvláštne. Herman má však pre svoje komerčné bokovky prekvapujúce vysvetlenie. Herman vystupuje v reklamnej kampani pre veľký obchodný reťazec ako investigatívny novinár a v potravinárskych skladoch zisťuje, ako sa potraviny kontrolujú a distribuujú. Podľa mediálneho analytika je to vzhľadom na to, že je markizácky moderátor tvárou publicistickej relácie, zvláštne.
„Z pohľadu novinárskej etiky je to konfliktná situácia, pretože novinár by v rámci objektivity nemal pristúpiť na žiadnu komerčnú spoluprácu, a to bez ohľadu na to, či to robí za honorár alebo inú protihodnotu,“ vysvetlil mediálny analytik Tomáš Czwitkovics. Markizák v tom však problém nevidí. „Je mi jasné, že by som si to nemohol dovoliť, ak by som robil napríklad Lampáreň. Ale v Reflexe nemám dosah na obsah vysielania,“ povedal Herman s tým, že nešlo o klasickú komerčnú spoluprácu.
„V týchto reklamných kampaniach účinkujem kvôli dlhoročnej spolupráci na charitatívnych projektoch. Splácam tak dlh sponzorom za tých, ktorí potrebovali pomoc. To je aj odpoveď na to, či som za to dostal honorár,“ dodal moderátor, ktorý pritom narážal na to, že už dlhé roky organizuje tábory pre deti zo sociálne slabších rodín bez nároku na honorár.
To však nie je moderátorova jediná bokovka. Jeho tvár sa totiž objavuje aj v kampani na pánske košele. Herman však účinkuje v reklame s vedomím svojho chlebodarcu. „Zákon v takýchto prípadoch hovorí jednoznačne – moderátori a redaktori spravodajských a politických relácií v reklame účinkovať nesmú. Patrik Herman nespadá ani do jednej z týchto kategórií, takže právne obmedzenia sa ho netýkajú,“ vyjadrila sa hovorkyňa Markízy Tatiana Tóthová.
Je to konflikt záujmov
Tomáš Czwitkovics, mediálny analytik
Novinár má byť nestranný a nezávislý od akejkoľvek komerčnej spolupráce. Z pohľadu legislatívy je to v poriadku, ale z hľadiska novinárskej etiky je to konfliktná situácia. V reklame vystupuje ako novinár, no nie je to klasická reportáž, čím môže vytvoriť zavádzajúci dojem.