Vyplýva to z novely zákona o dráhach, ktorú schválili poslanci Národnej rady (NR) SR. Právnu normu pripravilo ministerstvo dopravy, podľa ktorého má toto opatrenie skvalitniť poskytované služby pre cestujúcich. Podobné ustanovenia platia podľa rezortu aj v autobusovej doprave a takýto krok sa zavádza po viacerých sťažnostiach cestujúcej verejnosti. V súčasnosti totiž podľa rezortu dopravy nie je možnosť, ako zasiahnuť voči občanom, ktorí svojím odevom, vzhľadom alebo zápachom obmedzujú ostatných ľudí a cestujúcich v priestoroch železničných staníc a čakární. Novela má tak riešiť dlhodobý problém.
Právnou normou sa okrem tohto opatrenia zavedú do praxe napríklad aj rezervačné ceny pre dopravcov za pridelenú vlakovú trasu. Ak teda túto trasu alebo jej časť nevyužívajú pravidelne. Táto úprava sa podľa ministerstva zavádza preto, lebo dopravcovia vo veľkom množstve odriekajú pravidelné vlaky zapracované v cestovnom poriadku. Napríklad za rok 2014 to predstavovalo podľa rezortu približne 59,8 % plánovaných vlakových kilometrov.
Zároveň sa novelou zavedie možnosť odoberať dopravcom trasy, ktoré využívajú pod stanovený limit. V súčasnosti umožňuje zákon o dráhach manažérovi infraštruktúry vyzvať dopravcu, aby sa vzdal vlakovej trasy, ktorú v priebehu jedného mesiaca používal pod limitom určeným v podmienkach. Rezort dopravy však chce, aby bolo možné odobrať vlakovú trasu, ktorú železničný podnik aj napriek výzve naďalej využíva pod limit.