Minuloročné zavedenie bezplatného cestovného vo vlakoch pre študentov a dôchodcov malo za následok čiastočný úbytok cestujúcich v prímestských autobusoch v Košickom samosprávnom kraji (KSK). "Podľa vykonanej analýzy v dôsledku zavedenia nulového cestovného pre vybrané skupiny cestujúcich v železničnej doprave je kvantifikovaný medziročný úbytok počtu prepravených osôb 4,4 percenta (450.000 osôb). V tržbách to predstavuje 5 percent (350.000 eur), čo je aj priamy dosah na rozpočet KSK," uviedol pre TASR Úrad KSK.
Spolufinancovanie verejnej prímestskej autobusovej dopravy tvorilo za rok 2014 viac ako pätinu (20,7 percenta) z celkových bežných výdavkov KSK. Zmluvy má KSK uzatvorené s dvoma autobusovými dopravcami - eurobus, a.s. Košice a Arriva Michalovce, a.s. "Suma príspevkov za služby v roku 2014 dosiahla 16.662.624 eur pri vykonaní 25.881.402 kilometrov v prímestskej autobusovej doprave a prepravení 23.049.411 cestujúcich," informoval vedúci odboru dopravy Úradu KSK Ladislav Olexa. V priebehu minulého roka začalo v kraji na prímestských linkách premávať ďalších 45 nových autobusov, pričom priemerný vek vozidlového parku sa znížil na 5,86 roka.
KSK deklaruje, že dlhodobo a intenzívne v spolupráci so zástupcami obcí, autobusovými dopravcami a Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., vykonáva opatrenia na harmonizáciu dopravnej ponuky a zlepšenie koordinácie prestupov medzi železničnou a autobusovou dopravou. "V tejto súvislosti by sme privítali spoločný koordinovaný postup (Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, VÚC a miest) pri tvorbe sociálnej politiky v pravidelnej verejnej doprave ako systémového riešenia na podporu verejnej dopravy, aj s cieľom tvorby integrovaných dopravných systémov na Slovensku," konštatoval Olexa. KSK by zároveň uvítalo aj oslobodenie autobusov, ktoré vykonávajú služby vo verejnom záujme, od platenia mýta. To vlani v kraji predstavovalo celkovú sumu 253.000 eur.