Takéto otázky si dávajú mnohí obyvatelia hlavného mesta, ale najmä cestujúci v trolejbuse, na ktorý spadlo lešenie. Hrozivo vyzerajúca nehoda na Ulici 29. augusta, ktorá mohla mať strašné následky, sa našťastie obišla bez zranení. Prvé správy dávali do súvislosti s nehodou bager, ktorý budovu s lešením búral, ale podľa zhotoviteľa stavby príčinou je niečo úplne iné.
Lešenie sa zosypalo na trolejbus číslo 208 plný ľudí v utorok večer. Na druhý deň pád pripomínali iba zametajúci robotníci, ktorí tvrdili, že sú na stavbe prvý deň. Budovu búrali ďalej. Investorom projektu odstránenia bývalej Komoditnej burzy, na ktorej mieste má vyrásť polyfunkčný objekt, je spoločnosť 29 A so sídlom v Piešťanoch. Jej prokurista Ľubomír Erdziak o príčinách nevedel nič. „Všetko je v štádiu riešenia. Uvažuje sa o starom, nesúdržnom a zvetranom murive, ktoré nie je lepivé, pretože základ budovy má 100 rokov a niekoľkokrát bola prestavovaná. Pri búraní a otrasoch sa tak nakotvené lešenie mohlo uvoľniť,“ prezradil Pavol Valjent, konateľ spoločnosti Mera-Land, ktorá je generálnym zhotoviteľom stavby. Podľa jeho slov sa nič podobné nedá predpokladať. „Neviete, kto a čo s budovou pred desiatkami rokov spravil a ani odhadnúť, čo pod murivom je,“ vysvetlil.
Kto je na vine?
Prípad rieši polícia ako všeobecné ohrozenie. „Trestne zodpovedná osoba svojím konaním spôsobila pád časti múru, v dôsledku čoho došlo k pádu lešenia na trolejové vedenie a trolejbus MHD. Obvinenie voči konkrétnej osobe doposiaľ vznesené nebolo,“ uviedol policajný hovorca Michal Szeiff. V prípade preukázania viny hrozí v tomto prípade basa až na jeden rok.
Príčinu pádu prešetruje aj Staré Mesto, ktoré vydalo povolenie na odstránenie budovy. V podmienkach uviedlo, že pri búracích prácach treba dodržiavať predpisy týkajúce sa bezpečnosti práce a ochrany osôb a zdravia na stavenisku. Zhotoviteľ Vajlent tvrdí, že zabezpečili všetko, aby zabránili ohrozeniu dopravy a ostatných ľudí. Podľa jeho slov boli v čase pádu lešenia na stavbe okrem bagristu ďalší traja ľudia. Dozor nad bagrom a dvaja zamestnanci, ktorí usmerňovali pohyb na ulici. Počas búrania bol funkčný len jeden jazdný pruh. „Chvalabohu, nikto nebol zranený,“ dodal Valjent.
Nebezpečný prístrešok na stanici stále stojí
Ešte koncom augusta písal Nový Čas o polorozpadnutom prístrešku na Hlavnej stanici. Už vtedy povedal statik Daniel Bukov, že prístrešok nemá dostatočnú bezpečnosť. Magistrát oznámil, že s jeho rekonštrukciou začnú koncom septembra. Dnes je 1. október a prístrešok je v nezmenenom stave. „Práce sú naviazané na informácie zo statických posudkov či objednávok materiálu. Prístrešok bude totiž opravený, nie zbúraný, vzhľadom na to, že je možné ho priaznivo opraviť - dôjde tak k jeho sanácii v najbližšom čase. Je to otázka jesene, aby sme to stihli do začiatku zimy. Je to jedna z posledných opráv, ktorú budeme v rámci revitalizácie predstaničného priestoru ako celého projektu Revitalizácie predstaničného námestia realizovať,“ uviedla hovorkyňa Ivana Skokanová.
Statik: Na budove boli trhliny
S problémom padnutého lešenia sa Nový Čas obrátil aj na autorizovaného inžiniera v odbore statiky Alexandra Tesára. „Budova tam už bola niekoľko desaťročí. Je to silne frekventovaná komunikácia, a tak bola budova dlhodobo zaťažovaná dynamickými účinkami dopravy, následkom čoho sa začali tvoriť trhliny,“ ozrejmil Tesár. Statik tvrdí, že aj bager vytvoril určité zaťaženie a odporúča, aby všetky budovy robili pravidelne diagnostický prieskum.