Podmienky však nastavil tak, že splniť ich nedokáže nikto. Teda až na jedinú spoločnosť - Arrivu, ktorá v kraji zabezpečuje dopravu aj teraz. V hre o krajského prímestského dopravcu pritom nejde o fazuľky, ale o poriadne milióny. Za 10 rokov si víťaz tendra príde na 334 mil. €. Tender bol vypísaný aj elektronicky. Nitrianska župa ráta aj s tým, že by sa zmluva uzavrela až na 15 rokov. Dopravca, ktorý bude prevádzkovať viac ako 150 liniek, by tak zinkasoval až 500 mil. €. Do tendra sa však nemôže prihlásiť hocikto.
Podľa zadaných kritérií záujemca musí mať minimálne 722 vodičov, 468 autobusov a musí doložiť, že za posledné tri roky poskytol samosprávam dopravné služby minimálne za 80 mil. eur. Na otázky, akým spôsobom bol tender na výber dopravcu vypísaný, prečo župa stanovila takéto kritériá, koľko záujemcov sa doň prihlásilo, prečo nemôžu dopravu poskytovať viacerí dopravcovia a či súčasný prepravca spĺňa kritériá, dostal Nový Čas iba strohú odpoveď.
„Prvé predbežné oznámenie bolo zverejnené 26. júla 2013 vo Vestníku verejného obstarávania a na Úrade pre vydávanie publikácií Európskej únie. V rámci možného rozsahu informovania vzhľadom na prebiehajúce verejné obstarávanie bývajú s ním na rokovaniach zastupiteľstiev NSK pravidelne oboznamovaní poslanci i verejnosť,“ odpísala hovorkyňa Nitrianskej župy Oľga Prekopová. Zatiaľ to však vyzerá tak, že historicky najväčšiu zákazku od Nitrianskeho kraja získa nemecko-slovenská spoločnosť Arriva, ktorá zabezpečuje v kraji prímestskú dopravu aj teraz.
„V súčasnosti máme viac ako 1 700 väčšinou skúsených vodičov a prevádzkujeme takmer 1 350 autobusov, ktorých priemerný vek je 10 rokov. Prímestská doprava na území Nitrianskeho samosprávneho kraja predstavuje približne 33% výkonov našich spoločností Arriva Nové Zámky a Arriva Nitra,“ uviedla Petra Helecz, hovorkyňa spoločnosti Arriva.
Čo musel záujemca splniť?
- musí mať min. 722 vodičov
- 468 autobusov
- za tri roky poskytol služby min. za 80 mil. €