Nemecká firma nainštalovala do niektorých dieselových áut softvér, ktorý počas testovania vedel zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Nemecko má na stole už prvú žalobu, ktorú podala majiteľka auta. Tá v žalobe viní automobilku, že podvodmi pri emisných testoch zavádzala zákazníkov.
Škandál s emisiami nenechal chladných ani niektorých majiteľov áut. Známy je už prvý prípad z nemeckého Kolína nad Rýnom, kde zákazníčka zažalovala automobilku. Majiteľka volkswagenu tvrdí, že práve nízky objem emisií bol rozhodujúcim faktorom, keď si pred piatimi rokmi kupovala model VW Sharan za 42-tisíc eur. Teraz chce zrušiť kúpnu zmluvu. V Austrálii je zase okolo 700 vlastníkov áut pripravených podať na firmu hromadnú žalobu. Volkswagen priznal, že približne do 11 miliónov naftových áut nainštalovala takýto softvér. Na Slovensku sa predalo asi 46-tisíc áut koncernu Volkswagen s týmto softvérom.
Šéf americkej pobočky Michael Horn ešte v stredu priznal, že o probléme s emisiami vedel na jar 2014. Vraj ho ubezpečili, že inžinieri automobilky budú spolupracovať s americkým úradom na ochranu životného prostredia a problémy odstránia. Včera vysvetľoval škandál aj pred americkým Kongresom, kde sa ospravedlnil za použitie softvéru. „Tieto udalosti sú hlboko znepokojujúce. Nemyslel som si, že bolo niečo také možné v koncerne Volkswagen. Zlomili sme dôveru zákazníkov, obchodných zástupcov, zamestnancov, ale takisto aj verejnosti,“ povedal Horn. Vyjasnenie celého škandálu však potrvá ešte nejaký čas. Automobilka vraj predložila plány na úpravu dieselových motorov, ktorých sa škandál týka. Do servisov by mali ísť dieselové motory s objemom 1,2 a 1,6 alebo 2,0 litra s emisnou normou 5. Stať by sa tak malo už od januára budúceho roka.
Odborník: Šanca uspieť je minimálna
Nový Čas sa zaujímal, akú šancu by mali Slováci uspieť pred súdom, keby podali žalobu. „Šanca uspieť je minimálna. Teoreticky by prichádzalo do úvahy odstúpenie od kúpnej zmluvy z toho dôvodu, že zákazníci boli uvedení do tzv. podstatného omylu. Skutočnosti, ktoré im boli uvádzané, boli pre nich natoľko rozhodné, že ak sa ukázali ako nepravdivé alebo ako iné, tak by od kúpy auta odskočili. Museli by preukázať, že práve otázka emisných hodnôt by bola pre nich natoľko kľúčová, že sa rozhodli pre kúpu takého auta. V reálnej praxi je toto podľa mňa na Slovensku nepreukázateľné. Dôsledkom toho by bolo, že súd by vyhlásil zmluvu za neplatnú. Strany by si museli vrátiť plnenia,“ vysvetlil Slavomír Slávik, advokát.