Ušetriť musí až jednu miliardu eur za rok. Vplyv to bude mať aj na fabriky na Slovensku. V pohotovosti sú odborári, ktorí začínajú kolektívne vyjednávania. Majú sa báť zamestnanci o svoje miesta alebo peniaze? Volkswagen má veľký závod v Bratislave, ďalšie sú v Martine a v Košiciach. Okrem platu, ktorý bol vlani v priemere 1 750 eur mesačne, majú zamestnanci aj príspevky na dovolenky a detské tábory na Slovensku i v zahraničí či príspevky pri pracovnom jubileu. Dokonca dostávajú aj dovolenkový 13. a 14. plat. Po vypuknutí emisnej kauzy sa však vedenie Volkswagenu rozhodlo redukovať investície, a to až o miliardu eur ročne.
Jednotlivé závody sa musia s odborármi dohodnúť, kde budú škrtať. Šéf odborov v slovenskom závode Zoroslav Smolinský potvrdil, že veľké rokovania v rámci koncernu prebehli minulý týždeň vo Volfsburgu. Na našej pôde sa bude rokovať budúci týždeň. „V žiadnom prípade nedovolíme, aby sa táto kauza dotkla zamestnancov a ich odmeňovania. Oni predsa za emisnú kauzu nemôžu, ich výkony sú 100 %,“ hovorí Smolinský. Hovorca automobilky Vladimír Machalík označil informácie o kresaní platov za špekulácie. „Momentálne sa preverujú plánované investície. Čo nie je nevyhnutné, bude škrtnuté alebo presunuté. Volkswagen však zároveň urobí všetko pre to, aby aj v budúcnosti poskytoval dobré a stabilné pracovné miesta,“ dodal Machalík. Kauza vypukla 18. septembra, keď americká agentúra EPA zistila, že VW do áut inštaloval systém, ktorý maskoval hodnoty emisií.