Problém s rozoznávaním domácich a zahraničných výrobkov malo v roku 2015 už len 20 % občanov SR. Vlani malo tento problém 37 % ľudí. "V tomto roku teda až 80 % opýtaných deklarovalo, že s rozpoznávaním domácich produktov nemá problém," vyplýva z prieskumu spoločnosti GfK, prezentovaného vo štvrtok v rámci kampane "S hrdosťou si pýtajme slovenské", pri príležitosti tohtoročného 2. ročníka Národného dňa na podporu ekonomiky Slovenska. Ešte v roku 2011 malo s rozoznávaním domácich a zahraničných výrobkov problém až 80 % občanov. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že spotrebiteľmi najviac preferované slovenské výrobky sú v kategóriách mliečne výrobky, hydinové mäso a mäsové výrobky. V týchto troch kategóriách sú slovenské výrobky považované za kvalitnejšie ako zahraničné a zároveň aj najviac zákazníkov je ochotných si za ne priplatiť.
"Typickým spotrebiteľom, ktorý výrazne preferuje slovenské výrobky, je staršia žena z východného Slovenska," tvrdí prieskum. Viac ako 50 % spotrebiteľov si podľa prieskumu však myslí, že na pultoch obchodných reťazcov nie je dostatok slovenských potravín. Z používaných označení ku kúpe slovenských potravín najviac motivuje označenie Značka kvality SK, až 90 % ľudí, kým v roku 2014 to bolo 77 %. Druhou v poradí motivácie bolo označenie Kvalita z našich regiónov (KzNR), ktorá v roku 2015 motivuje 72 % ľudí, kým vlani to bolo 65 %.
"Podarilo sa založiť tradíciu Národného dňa na podporu ekonomiky Slovenska, na čo sme veľmi hrdí a 16. októbra si majú opäť naši občania na Slovensku s hrdosťou pýtať slovenské, a takto podporiť našu ekonomiku, zlepšiť zamestnanosť, školstvo, zdravotníctvo. Za naším konaním, za naším nakupovaním sa odráža to, ako sa v budúcnosti budeme mať," uviedla predsedníčka občianskeho združenia Kvalita z našich regiónov Bohumila Tauchmannová. Prieskum vykonala spoločnosť GfK Slovakia v čase od 30. septembra do 5. októbra 2015 na reprezentatívnej vzorke 500 respondentov, vo veku 15 až 79 rokov.