Zatiaľ 62 Slovákov sa rozhodlo podať žalobu pre emisný škandál, ktorý pred viac ako mesiacom vypukol v USA. Hoci nemecká automobilka deklarovala, že milióny áut dá do poriadku, naši vodiči týmto sľubom neveria. Cítia sa podvedení a prostredníctvom tímu renomovaných právnikov, ktorých vedie Michal Ďurina, chcú vysúdiť tučné odškodné. V tomto smere ani zďaleka nie sú jediní. Prvé žaloby už riešia nemecké súdy. Aké sú šance našich vodičov uspieť v súdnom procese?
Ak vlastníte volkswagen, škodu alebo audi, máte nárok na odškodné! Tvrdí to skupina právnikov z portálu vysudime.sk. Na svojej stránke vyzývajú všetkých vodičov, ktorí si myslia, že boli pri kúpe svojho vozidla oklamaní, aby podali žalobu. Stačí vyplniť jednoduchý formulár. Podľa ich názoru šanca na to, aby podvedení zákazníci dostali odškodné, je pomerne veľká.
Vodiči si totiž nekupovali len bežné auto, ale investovali aj do značky, kvality a imidžu. Tieto ich očakávania sa podľa právnikov nenaplnili. „Vďaka prísnym pravidlám Európskej únie by sa takéto vozidlá ani nesmeli predávať na našom trhu, napriek tomu sa predávali. Zákazníci tejto automobilky teda boli uvedení do omylu ohľadne kvality a dodržania prísnych technických, resp. emisných noriem,“ tvrdí jeden z právnikov Michal Ďurina, ktorý zastupuje oklamaných vodičov.
Najali si experta
Tím právnikov pripravuje žalobu v spolupráci s odborníkom Róbertom Jurčom (35), ktorý pracuje ako technický konzultant a vývojár v zahraničnej automobilke. Hovorí, že Nemci použili trik, ktorý by z ich strany zrejme nikto nečakal. Dotknuté vozidlá nespĺňajú emisnú normu EU6. Podvod podľa neho spočíva v tom, že ak je dané vozidlo testované, rozpozná, že nejde o normálnu prevádzku vozidla, ale iba o test. „Následne zmení parametre riadenia motora tak, aby dosiahol v teste predpísané hodnoty. Takéto vozidlo je technicky bezpečné, schopné plnohodnotne slúžiť majiteľovi, avšak nie je šetrné k prírode a k okoliu z hľadiska emisných splodín,“ dodáva expert, ktorý pracuje v Nemecku.
Ako reaguje automobilka?
Volkswagen už ohlásil, že do svojich servisov zavolá v priebehu budúceho roka približne 8,5 milióna áut. Ani výmena či zmena softvéru však našim vodičom nestačí. Právnici tvrdia, že automobilka by mala zájsť ešte ďalej. „Týmto postupom sa odľahčia predajcovia áut, ktorí nebudú musieť priamo vybavovať reklamácie od zákazníkov. Ale je otázne, či takýto postup bude dostačujúci a či si zákazníci tejto značky nezaslúžia viac,“ zdôrazňuje právnik Ďurina. Naši právnici sa pri podaní inšpirovali aj prebiehajúcimi žalobami. Ako prvá sa rozhodla v Európe súdiť istá žena z Kolína nad Rýnom, ktorá si v roku 2010 kúpila VW Sharan 2.0 TDI za 42 000 eur. Zdĺhavé súdne ťahanice však čakajú Volkswagen nielen v Európe, ale aj v USA, kde celá emisná kauza v polovici septembra vypukla.
Odškodnenie nemôže žiadať každý
Jedným z právnikov, ktorí zastupujú poškodených slovenských vodičov, aj aj Michal Ďurina. Je presvedčený, že počet poškodených, ktorí sa pridajú k žalobe, bude narastať. Stačí vyplniť formulár na ich stránke a majitelia vozidiel dostanú okamžitú odpoveď. Ich tím tvoria aj technickí experti, ktorí im poradia, či nárok na odškodné majú alebo nie. Právnik upozorňuje, že finančné odškodnenie sa nemusí ujsť každému:
„Veľa závisí od toho, kedy bolo vozidlo zakúpené, či bolo kupované podľa Občianskeho zákonníka, alebo Obchodného zákonníka, a veľa bude závisieť aj od toho, či kupujúci (vlastník vozidla) túto vadu uplatnil u predajcu vozidla, prípadne, kedy tak urobil odvtedy, čo sa o vade dozvedel. Vplyv na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady má aj to, či kupujúci bol spotrebiteľom, alebo či vlastník vozidla kupoval ojazdené vozidlo."
Ako sa kauza vyvíjala:
2013
Američania po prvý raz odkryli machinácie pri dieselových motoroch. Paradoxne testovanie si objednala firma, ktorá chcela dokázať, že motory spĺňajú najprísnejšie kritériá.
18. 9. 2015
Americká agentúra pre ochranu životného prostredia obvinila VW, že automobilka používala softvér, ktorý pri testovaní emisií skrýva vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.
21. 9. 2015
Šéf VW priznal manipulácie so softvérmi.
23. 9. 2015
Šéf VW odstupuje pre emisný škandál z funkcie.
29. 9. 2015
VW zvoláva do servisov autá, malo by ísť o takmer 8,5 milióna automobilov značky VW, Audi a Škoda.
2. 10. 2015
Rezort dopravy priznáva, že emisný škandál zasiahol aj Slovensko, ide minimálne o 46-tisíc áut.
Aktéri emisnej aféry
Daniel Carder
Michael Horn
Martin Winterkorn
Matthias Müller
Zákazníčka z Kolína nad Rýnom
Podala historicky prvú žalobu. Viní automobilku, že podvodmi pri emisných testoch zavádzala zákazníkov. Majiteľka Volkswagenu tvrdí, že práve nízky objem emisií bol rozhodujúcim faktorom, keď si pred piatimi rokmi kupovala model VW Sharan za 42-tisíc eur. Teraz chce zrušiť kúpnu zmluvu.