Je možné, že má vývinovú poruchu učenia. Aké poruchy sa rozlišujú, ako sa prejavujú a čo môžete robiť? Nový Čas vám prináša rady Ingrid Ivaničovej a Veroniky Korečkovej z Centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Martine a Košiciach.
Dyslexia
- porucha čitateľských zručností
Prejavy
- ťažkosti v rozpoznávaní, vynechávanie, pridávanie písmen, slabík i celých slov alebo v zámenách tvarovo či zvukovo podobných písmen
- ťažkosti v spájaní hlások do slabík a slabík do slov, náročné čítanie slov so spoluhláskovými skupinami, rešpektovanie interpunkcie a diakritiky
- dieťa číta namáhavo, nezaujímavo, pomaly a na čítanie sa sústreďuje na úkor vnímania obsahu
- schopnosť samostatne sa učiť z písaného textu je značne oslabená
Dysgrafia
- porucha grafickej stránky písomného prejavu
Prejavy
- dysgrafik často písmená zamieňa, prehadzuje, pridáva, vynecháva
- problémy s dodržiavaním hraníc slov, riadkov, s umiestňovaním znamienok na správne miesta, ich vynechávanie
- zrkadlové písanie, nedodržiavanie liniatúry, nepravidelná hustota, výška a sklon tvarov
- ťažkosti v grafickom napodobňovaní geometrických tvarov alebo akejkoľvek grafickej predlohy
Takýto žiak je často neschopný učiť sa z vlastných poznámok, nestíha písať diktát, odpisovať poznámky z tabule.
Dyzortografia
- porucha pravopisu, neschopnosť uplatňovať naučené gramatické pravidlá
Prejavy
- dieťa nerozoznáva dlhé a krátke hlásky, mäkké a tvrdé slabiky (napríklad di/dy)
- vynecháva hlásky, slabiky, prehadzuje ich poradie či ich vkladá do slov
- objavujú sa aj výrazné problémy v učení cudzích jazykov
Často sa vyskytuje spolu s dyslexiou či dysgrafiou.
Dyskalkúlia
- porucha chápania a uplatňovania číselných pojmov a matematických operácií
Prejavy
- nedostatočná predstavivosť číselného radu, schopnosť orientovať sa a pokračovať v ňom
- dieťa nevie zapisovať viacciferné čísla, má svoj vlastný, často neefektívny postup pri základných počtoch
- nepamätá si vzorce a pravidlá a nevie ich priradiť k pojmom v slovných úlohách
- zlyháva v aritmetike, geometrii, priestorovej predstavivosti
Dyspraxia
- porucha schopnosti vykonávať zložitejšie riadené pohyby a manuálne zručnosti
Prejavy
- dieťa potrebuje veľa času pri sebaobslužných úkonoch, manipulácii s malými predmetmi a nástrojmi (strihanie, lepenie)
- problémy má najmä v telesných (hádzanie lopty, nevie cvičiť do rytmu) a pracovných aktivitách
Dyspinxia
- porucha prejavujúca sa neschopnosťou zvládať niektoré zručnosti spojené s kreslením
Prejavy
- dieťa odmalička nechce kresliť, má nechuť až odpor ku kresleniu
- nemá primerane rozvinutú jemnú motoriku, grafomotoriku
Pomerne často sa spája s dysgrafiou.
Dysmúzia
- porucha v oblasti hudobných schopností
Prejavy
- dieťa spieva neskutočne falošne a ani nepočuje, že to tak je
- nevie identifikovať melódiu, zopakovať rytmus alebo tóny, niekedy ani rozlíšiť zvuky hudobných nástrojov
Zapamätajte si
- vývinová porucha učenia neznamená, že dieťa je mentálne retardované, väčšinou má primeraný intelekt
- nie je lenivé či neposlušné, neplatí ani to, že takéto ťažkosti majú najmä ľudia zo znevýhodneného prostredia
- vývinové poruchy učenia sa vyskytujú vo vzájomnej kombinácii, málokedy izolovane, pomerne často aj v kombinácii s poruchami pozornosti
Čo môžete robiť
- neberte to tragicky, nie je to neriešiteľná situácia - dieťa si vyžaduje ústretovosť, trpezlivosť, spolupatričnosť
- dôležité je podchytiť poruchy čo najskôr, najlepšie už v predškolskom veku alebo začiatkom školskej dochádzky
- navštívte Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, je takmer v každom okresnom meste
- dieťa bezplatne podstúpi psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenie
- výsledkom môže byť návrh na úpravu výchovno-vzdelávacieho procesu
- dieťa môže mať napríklad individuálny učebný program
- v prípadne závažnejšej poruchy sa môže vzdelávať v prítomnosti asistenta učiteľa