Lietadlo však kvôli nej núdzovo pristálo v Turecku a ona skončila ako zločinec v putách. Postarať sa o ňu museli zamestnanci letiska a ambasáda. Podľa Edity arogantnému personálu prekážalo, že použila WC v biznis triede, ktorú nemala zaplatenú. Letecká spoločnosť ju obviňuje z agresivity. Pani Edita (60) nehovorí po anglicky ani po nemecky, letela však už mnohokrát a nikdy nemala problém. Preto ju šokovalo správanie stevardov na palube airbusu, ktorým minulý týždeň letela do Abú Dabí.
„Po tom, ako som zjedla obed na palube, prišlo mi nevoľno. Potrebovala som urgentne vracať a zároveň použiť toaletu,“ rozpráva smutne Slovenka. „Cesta k toaletám v ekonomickej triede bola však zablokovaná vozíkom, pretože letuška podávala jedlo a odmietala uvoľniť cestu, bežala som preto do drahšej biznis triedy, kde obsluhovala iná letuška a stevard. Naznačila som mu, aký mám problém, a vbehla na WC,“ tvrdí. Po použití toalety sa mu Edita ospravedlnila a vrátila sa na svoje miesto.
„Stevard však prišiel za mnou a pred všetkými na mňa začal kričať, bolo mi naozaj veľmi zle a čakala som, že sa ma opýta, či niečo nepotrebujem. Prosila som ho, nech na mňa nekričí, žiaľ, len posunkami, keďže neviem jazyk,“ vraví žena, ktorá je ešte stále v šoku. Edita tvrdí, že po hodine či dvoch prišiel personál k nej a oznámil, že kvôli nej muselo lietadlo núdzovo pristáť. „Nechápala som, čo sa deje, veď som nič také neurobila,“ opisuje žena, ktorej nasadili putá a vyložili ju z lietadla v tureckom meste Erzurum.
Iný prístup
Edity sa na letisku ujal manažér Abubekir Özcan. Už od začiatku k nej boli všetci milí, vyhodnotili, že ide o neopodstatnený prípad. „Pán Özcan si hneď pýtal kľúč a odomkol mi putá. Žiadali pilota, aby ma vzal späť na palubu, ale pilot odmietol,“ vraví Slovenka. K žene boli v Turecku naozaj ústretoví. Zabezpečili jej ubytovanie v päťhviezdičkovom hoteli na ich náklady, manažér ju odviezol z letiska do hotela a ráno vyzdvihol. Zapojila sa aj konzulka a honorárny konzul, ktorí poskytli žene pomoc a do neskorej noci na prípade pracovali. Nakoniec sa Edita predsa len dostala do Abú Dabí, doteraz je z toho poriadne zničená a šokovaná.
O stanovisko sme požiadali aj leteckú spoločnosť Air Berlin, ktorá je materskou spoločnosťou Fly Nikki, ktorou Edita cestovala. Incident potvrdili. „Na palube sa nachádzala neprispôsobivá osoba. Po užití záchoda v biznis triede bola slušne upozornená, že tieto toalety sú vyhradené iba pre pasažierov v biznis triede. Následne sa však stala agresívnou až tak, že pohrýzla niekoľko členov posádky,“ uviedla Theresa Krohn z tlačového odboru Air Berlin. „Personál urobil všetko pre to, aby ju upokojil. Pre agresívne správanie k ďalším cestujúcim a personálu nebolo možné, aby lietadlo pokračovalo v ceste. Preto pristálo na letisku Erzurum, kde ju odovzdali polícii,“ dodala Theresa Krohn.
Hľadá svedka
Slovenka je však presvedčená, že neurobila nič, za čo by si zaslúžila takúto hanbu a potupu. „Na palube bol muž z Českej republiky, ktorého meno, žiaľ, neviem a nemám na neho kontakt, ale on sa mi snažil pomôcť, keď mi dávali putá, povedal, že skúsi posádku prehovoriť, aby ma vzala na palubu späť, on je kľúčový svedok a veľmi by som ho chcela nájsť, aby potvrdil, ako to bolo,“ dodala. V prípade sa angažovalo aj ministerstvo zahraničných vecí. „Slovenskej občianke sme prostredníctvom nášho veľvyslanectva v Ankare a honorárneho konzula v Mersine poskytovali potrebnú konzulárnu pomoc a asistenciu,“ potvrdil Peter Stano z ministerstva zahraničných vecí.
Pristátie je krajná možnosť
Peter Švec, pilot
- Kapitán môže rozhodnúť, že urobí medzipristátie, nie však z banálnej príčiny. Musí mať informácie od posádky, že je ohrozený let. Posádka však nedisciplinovanému pasažierovi najprv dohovára, potom dostane písomnú výstrahu, až nakoniec požiadajú kapitána o pristátie. Je teda pravdepodobnejšie, že cestujúca reagovala nevhodne. Každý pilot si rozmyslí, či pristane, sú s tým spojené veľké problémy a administratíva. Je to najkrajnejšia možnosť a situácia musí byť naozaj hraničná.