Ak v domácnosti vznikne požiar, majiteľ bytu či domu môže veľmi rýchlo prísť o strechu nad hlavou. Následky požiarov mávajú odlišný rozsah, od zadymených miestností, cez poškodenie zariadenia domácnosti až po výbuchy či rozsiahle požiare s deštrukciou celej nehnuteľnosti. Dôležitou úlohou zamestnancov poisťovne je zistiť príčinu a okolnosti vzniku požiaru. Vzhľadom na všeobecnú povinnosť nahlásiť požiar hasičom, poisťovňa žiada informácie z posudku o požiari aj od Hasičského a záchranného zboru.
"Poisťovňa pri škodovej udalosti kontroluje, či poistený dodržal všeobecne záväzné právne predpisy a technické normy upravujúce požiadavky požiarnej bezpečnosti, ako napríklad pravidelnú údržbu a kontrolu vykurovacích zariadení poverenou osobou a hodnoverné preukázanie ich vykonania. Platí to obzvlášť vtedy, keď požiar vznikol kvôli zlému stavu vykurovacích telies, komínov a ich súčastí. V takomto prípade môže poisťovňa poistné plnenie znížiť, či dokonca úplne zamietnuť," upozornila Lucia Muthová z Allianz - Slovenskej poisťovne (SP).
Zákonom dané lehoty na čistenie komínov závisia od typu a výkonu vykurovacieho telesa. Z hľadiska bezpečnosti je určite rozumnejšie zveriť údržbu komína priamo kominárovi. Aj minimálny nános sadze totiž môže byť príčinou požiaru. Pre plynové zariadenia platia prísne pravidlá nielen pri inštalácii, ale aj pri ich obsluhe a údržbe. Je potrebné dodržiavať odporúčania samotných výrobcov, autorizovaných servisov a firiem, ktoré inštaláciu realizovali.
Najčastejšie sa pracovníci likvidácie škôd v Allianz – SP stretávajú s nedbalosťou pri predchádzaní požiarom. Príkladom je nebezpečné umiestňovanie horľavých materiálov v blízkosti komínových telies, neodborná manipulácia s horľavinami, otvoreným ohňom a sviečkami. Najmä v starších domoch mávajú klienti elektroinštalácie po dobe životnosti a zanedbávajú kontrolu krbov alebo komínov.